VINNER: Rektor

Chang…Hæ?

Siden Ad Notam gikk i trykken en god stund før avgjørelsen (formodentlig) falt i det ikke akkurat tilsidesatte valget i USA, har redaksjonen tatt en sjanse og skrevet på grunnlag av det vi ser på som det mest sannsynlige resultatet.

Hail to the chief

Etter at Ohio, Nevada og Virginia meldte seg ut av de forente stater tirsdag morgen, og valgoppmøtet i de resterende 47 delstatene viste seg å ligge på rundt 9,2 prosent, viser det seg at USAs neste president verken er en enmanns smeltedigel fra Hawaii/Illinois, ei heller en tidligere krigsfange med grotesk stor kjeve, men derimot en soppentusiast med bred administrativ erfaring fra universitetssektoren. Vi er klare til å utkåre Geir Ellingsrud til USAs førtifjerde president.

Det var en avventende president-elect vi møtte natt til onsdag.

– Dette ønsker jeg å vente med å uttale meg om til jeg får mer informasjon.

– Kan du si noe som helst om hva du kommer til å bruke de neste fire årene til?

– Jeg har tidligere markert meg som en kritiker av Irak-reformen.

– Så du vil forsøke å trappe ned den militære innsatsen?

– Det har jeg ikke sagt. Kanskje. Jeg vet ikke. Dette var i grunnen jævlig ubehagelig.

Formidlingsfloke

En ny undersøkelse viser at forskere får alt for liten tid til å forske i løpet av uka, og 61 prosent av respondentene i undersøkelsen oppgir at de jobber mye mer enn normert arbeidstid. Samtidig viser undersøkelsen at gjennomsnittsforskeren bruker 15 prosent av tiden sin på formidling. Det vil si noe sånt som 4-5 timer i uka, som de angivelig bruker på prat i media og lignende. Hmmm.

Ad Notam ønsker å gjøre noe med denne situasjonen, og ser seg tjent med å innføre noen regler, mest for å være føre var.

# Å skrive innlegg på diskusjonsforumene til Dagbladet.no er ikke formidling, selv om du underskriver med Professoren, Proffen, eller Post_doc73

# Å fortelle familien din hva du driver med på jobben er ikke formidling, samma hvor mye du hater å prate med dem.

# Å manne seg opp til å ta telefonen en gang i uka er ikke formidling. Men vi ser ikke bort ifra at det er et stort steg for deg uansett.

Universitas om 4 år

Var det annet å vente? Etter at det ble kunngjort at libertarianeren Ron Paul fikk med seg biolog og ellingsrudkritiker Kristian Gundersen som sin visepresidentkandidat, har det vært enveiskjøring mot det Hvite hus. De siste meningsmålingene viser at vidunderparet innehar en trygg og fin ledelse før valget i morgen.

Universitas om 4 år og 1 uke

Nok en gang endte det med sjokk i USA-valget. Etter at deltagelsen sank til 0,2 prosent, er det eneste klare resultatet vi har å melde at Ingvild Brox Kielland får bli i universitetsstyret.