HÅKON: 103

Faens presse

Thomas Hylland Eriksen reagerer på at en journalist har skrevet en forhåndsomtale av et foredrag han skal holde utelukkende basert på fri dikning.

– Deterfullstendigsjokkerende, sier sosialantropologen.

– Ådiktefrittomtingmanikkehargreiepåerdetviskalgjørenårjournalisteneringeross.

HÅKON: 103

– Jeg skal knuse journalisten som en lus, sier den fremdeles aktive samfunnsdebattanten Håkon Lie (103) i en kommentar.

Kaffeslabbedasker

Studentkafeene har sluttet samarbeidet med brenneriet Den Gyldne Bønne, som hjelper gamle damer over gata og er så lite og uavhengig at du kan putte hele fabrikken ned i bukselomma. Nå drikker vi Joh. Johannson, som ikke er noe trivelige i det hele tatt og dessuten lager kjipere kaffe, for eksempel Evergood og Ali – det første et produkt for folk som ønsker å snobbe litt uten å forlate Rema 1000, det andre et produkt for folk som gir faen i smaken, siden alt går galt uansett. For å komme kritikken i forkjøpet har Johannson varslet en ny type kaffe, Bachelor, som ikke stiller for store krav til forbrukeren, og som ikke helt når opp i den store sammenhengen.

– I min tid kokte vi bark og drakk det, sier Håkon Lie (103) i en kommentar.

Kva?

UiO bryter målloven, hvor 25 % av alt i hele verden skal være på nynorsk, år etter år. Nå foreslår språkrådmedlem Krisfrid Nyrefjesvogel et kompromiss.

– Vi kan gjera som på NRK – um UiO samtykkar i å la alle kurs i kriminologi og rettsmedisin, samt alle som umhandlar den engelske landsbygda gå på nynorsk, skal vi halde kjeft.

– Ein strålande idé, sier anonym skogsgubbe (103) i en kommentar.

Bu hu.

UiO fikk 30 millioner ekstra over revidert statsbudsjett for å rette opp det verste etter Øystein Djupedals berømmelige hvileskjær. Da kuttene i basisbevilgningen ble gjort, gikk det hardest utover studietilbudet. Nå når penga er kommet tilbake, har de blitt brukt til å dekke økende lønnsutgifter. Ledelsen sier nå at kuttene i studietilbud hadde kommet uansett – for et år siden skyldte de på regjeringen.

– Det er fremdeles regjeringens skyld, sier økonomidirektør Marianne Materazzi.

– Det var de som fikk oss til å ljuge om at det var deres skyld for ett år siden.

– Det er det verste jeg har hørt, sier forskningsansvarlig i Studentparlamentet, Håkon (103).