UNIK:Kvapsenagel

Hva var det du kalte den?

En «umulig eksamensoppgave» førte til at en fjerdedel av studentene ved veterinærhøgskolen fikk dårlige karakterer. Spørsmålet lød som følger:

5) Hva slags hageredskap er best egnet når man skal fjerne den midterste halen til en Kvapsenagel?

Professor Peter Mootsröms var først ikke villig til å si noe som helst om Kvapsenagelens eksistens eller bruksområde da vi ringte ham, men etter noen timer havnet dette bildet i Ad Notams postkasse:

– Peter, dette ser ikke ut som et ekte dyr i det hele tatt.

– Joda, det er det desåmegså. Jeg har sett den! Jeg har sett den!

– Okei. Hva var svaret på eksamensspørsmålet, da?

– AHA! Ignorante menneske. Det var et lurespørsmål! Den midterste halen til Kvapsenagelen er ikke en hale i det hele tatt, men en groteskt stor penis.

– Pipe har den også.

– Hallo, liksom. Noen kunstneriske friheter må man ta seg.

Neiii!

Befolkningen i Neiden fikk en anelse mer enn de ba om da de fikk tilbakeført hodeskallene til 94 uregjerlige skoltesamer fra Universitetet i Oslo. De hadde nemlig glemt å lese den lille skriften, hvor UiO forbeholdt seg retten til å legge ved andre ting de ikke har bruk for lenger.

– Skallene var fine dem, og det var kos å få dem tilbake. Men ka faen forvente dem at vi skal gjøre med bussene fullasta med ubrukte telefonkataloger og nyutdannete humanister, spør den fornærmede samen Ojda Djerva.

Universitas om 25 år

Befolkningen i Neiden har endelig fått aksept for sitt krav om at hodeskallen til redaktøren for tullespalten Ad Notam skal komme dem i hende.

– En stor dag. Nu er vår historiske rett fullbyrdet.

– Dere er klar over at hodeskallen fremdeles henger på kroppen, og for øvrig er dekket av vev, hår og blek, usunn hud?

– Vi samer har et ord for akkurat det der.

– Vi venter i spenning.

– Poetic justice.

– Det var på engelsk

– Provocateur! Off with his head!

(alle i kor): – Off with his head!

(Gardsguten:) – Hei, alle saman! Om døkk ikkje slutter med halshoggingspraten og hjelper meg med våronna vil itte pottiten koma før i Øugust!

(alle i kor): – Orsak.

Hentet fra nekrologen «Bygdefordommer ble hans endelikt»