KJENDIS: Jurist

Juskluss

Hovedverneombudet ved UiO går ut med hard kritikk mot arbeidsforholdene ved Det juridiske fakultet. Grunnen skal være at de oppfører seg som gamle gretne akademikere. Dekan Hals Brekker Graver forteller at fakultetet ikke ser noen annen løsning enn å søke profesjonell bistand, og at de kommer til å sende alle lederne sine på kurs.

Selv om Ad Notam-redaksjonen i utgangspunktet støtter et slikt forslag – om ikke annet for å gi de ansatte fred fra plageåndene i en oval helg eller to – føler vi oss også forpliktet til å oppfylle pressens folkeopplysningsmandat. Herunder følger vårt hjemmesnekrede lederskapskurs.

MOBKUTT 3498

KJENDIS: Jurist
  • Mobbing og spydige kommentarer har vært en del av arbeidshverdagen, sier verneombudet. Vårt tips: Gi faen! Det er ikke noe hyggelig å mobbe kollegene sine.
  • Trakassering forekommer også. Løsningen: Spre terroren utover studenter også. De tar trakassering som et tegn på at dere husker hvem de er.
  • Mange opplever å bli overlesset med arbeidsoppgaver de ikke har mulighet til å gjennomføre, sier verneombudet. Vår resept: Kok kaffen deres selv, late jurister.
  • Manglende takhøyde for annerledes tenkende og faglig uenighet forekommer også. Vi sier: Herregud, det får da være måte på hva man skal kunne klage på – dette er et universitet, ikke en distriktshøyskole med stilletime på pensum.
  • Utenriks: En nordirsk fotballkjendis (som er i den kjendiskategorien hvor man omtaler ham konsekvent som «kjendis» fordi han ikke er så kjent at folk egentlig vet hvem han er) slo ned en jusstudent utenfor en pub. Vår diagnose: Sånt skjer. Kevin Braniff hadde noen gode år i Millwall, og vi er ikke overbevist om at jusstudenten ikke fortjente det. De kan faktisk være ganske blærete, sånn generelt sett. MEN: Legg for guds skyld ikke lederskapskurset til Nord-Irland.

UNIVERSITAS OM 10 ÅR

Etter sammenslåingen av veterinærmedisinfagene og de produksjonsrettede fagene på Universitetet for Kyr og Annet (UKA), har effektiviteten falt fatalt hos veterinærelevenes poliklinikk.

– Nå vil vi blidgjøre de misfornøyde kundene ved å gi dem gavekort hos klinikkens eget kjøttutsalg, sier ny UKA-rektor Åslaug Haga, og lokker med tilbud på kjøttdeig av småfekjøtt.

Hentet fra saken «Haga TIL SENGS med KU, Kalv og S(UGEJOBB)auebransjen»