OVERFLØDIG: Professor

Kutt!

En vanskelig økonomisk situasjon ved universitetet gjør at alle fakulteter fra 2009 er nødt til å kutte. Det vil merkes i studietilbudet. Flinkeste gutt i klassen er Institutt for statsvitenskap, som vil kutte ut seminarer i alle 1000-emner unntatt metode og statistikk. Instituttleder Øyvind Østerud forteller hvorfor:

– Den pedagogiske effekten av tradisjonelle seminarer på innføringsnivå er uklar, og evalueringer og andre data indikerer at den store ressursinnsatsen ikke har så tydelige læringseffekter som en kunne forvente.

At den pedagogiske effekten av innføringsseminarer er uklar, er altså ikke et uttrykk for at innsatsen må styrkes – men at den kan kuttes.

Vi berømmer Østerud for klarsynet, for at han tar evalueringene på alvor, og foreslår at man bruker dette usedvanlig nyttige styringsdokumentet til å få oss videre ut av uføret. For, det er nå en gang slik at utgiften som spiser den største delen av kaka ved UiO er økningen i lønnsutgifter. Og, det er klart – lønn må man ha. Men instituttlederen må nok si seg enig i at den pedagogiske effekten av alle ansatte ikke er like klinkende klar. Og ting uten tydelig læringseffekt kan kuttes – se bare på juridisk fakultet, som nå ser seg nødt til å kutte studentopptaket med 200 studenter.

Mange vil reise bust over dette, og si at massesparkingen av ansatte ved instituttet kunne nærmet seg en akademisk Moskvaprosess. Heldigvis har vi fyldig materiale som gjør prosessen objektiv og knirkefri. Start simpelthen nederst på lista over foreleserevalueringer, og jobb dere oppover. Problem løst.

Slutt!

I andre deler av nyhetsbildet registrerer vi at Stinna Gryn Gammelgaard fra Danske Studenters Fellesraad uttrykker bekymring over at nordiske studenters krav på mer penger vil miste troverdighet om resten av Europa finner ut at vi allerede har det best utviklede tilbudet.

Man kan i grunnen bare håpe, Stinna.

Mongofri sone

SiO skal ikke lenger la studenter med spesielle behov (funksjonshemninger etc.) komme foran i køen når boliger deles ut.

SØT: Daniel Heggelid-Rugaas

– SiOs oppgave er først og fremst å tildele studentboliger, ikke sosialboliger, sier Daniel Heggelid-Rugaas fra Liberal liste.

For de som ikke husker det, drev Heggelid-Rugaas studentvalgkamp på at universitetet bør gjøre mer for å tilpasse seg alle Blinderns B-mennesker, fordi «like muligheter er en menneskerett».