GENERØS GJØK: Langebrød

Men til hvilken pris?

Stoltheten var lett å spore i ansiktene på de ansatte i Kunnskapsdepartementet da de kunne kunngjøre at de likevel ikke skal flytte veterinærhøgskolen.

– Dette begynte å bli kritisk. VG var to dager unna forsiden «Utdannings-Oslo raser mot ÅSlaug», vi måtte gjøre noe, sier statssekretær Edgar Vogel.

– Men er det ikke litt drøyt å bruke 1,2 milliarder kroner på distriktskvoter i stedet?

– Prislappen for å ikke gjøre noe som helst kan vel alltids diskuteres, men i denne omgangen synes jeg vi har sluppet ganske rimelig unna.

Mammaaaaaaaa!

I det siste har det blitt fokusert mye på den vanskelige situasjonen for nybakte studentfedre. På universitetet er prosess faglige prioriteringer allerede i god gang med en løsning.

KUL: Ellingsdude

– Etter at vi avviklet professorater i nanoodontologi, kreftens kulturhistorie og likestillingsstudier, har vi nå fått plass til ballrom på alle universitetets enheter, så nå trives unga, og ballen er på likestillingsministerens halvdel. Haha, den fant jeg på akkurat nå, sier Ester Pirelli Ellingsrud i en kommentar.

På folkelige stier

Leder i NSU, Peter André Langebrød, ble aldri så lite furten da Oluf Øye overgikk hans forslag om tilpasset nedbetaling av studielånet.

– Hadde jeg visst at en eller annen suppegjøk kom til å foreslå at studenter ikke skal være pliktig til å betale en dritt, er det vel en god sjans for at jeg hadde vært nettopp den gjøken.

– Koko? Koko?

– Kokoo ko ko ko ko, klukker Langebrød frustrert.

Ønskekonserten

Færre studenter og smalere fagtilbud står høyt på rektor Ester P’s ønskeliste. Det kommer i hvert fall fram på den nye singelen til the Ellingsdudes, «Ta meg for den jeg er»:

Piss off, IT for humanister /

Dere hakke no’ å gjørra her /

Jeg er dritt lei /

Jeg er den jeg er /

En skikkelig bæææd boy /

I rektorklær

Universitas om 25 år

Studentspeilet kunne melde om at ingen studenter lenger plages av støy og dårlig luft.

– Det kan selvsagt ha med mange forskjellige faktorer å gjøre. Men, det er klart, det hjalp å flytte forelesningene til noen partytelt på Jæren, sier Monika Neri Bakken.