Rektormonologene

På Norges Musikkhøgskole har Eirik Birkeland blitt gjenvalgt som rektor. Han var eneste kandidat – men allikevel var oppslutningen blant studentene rundt 30 prosent, hos de musikalsk ansatte rundt 70 og hos administrativt ansatte rundt 85 prosent. Valgforsker og støymusiker Frank Årabrot er enten imponert eller forferdet.

– Én av to ting har skjedd her. Enten har Birkeland et Chavez-lignende jerngrep om institusjonen, eller så syns folk på NMH at det er unormalt gøy å stemme. Begge alternativer er i grunnen høyst urovekkende.

Snikdebatt

Fremskrittspartiet er for så vidt for imamutdanning de, men de mener at det er snikislamisering så lenge det er muslimer eller stortingspolitikere eller andre mennesker som foreslår det.

– Vi ser helst at forslaget benkes av et ikke-menneskelig primat, sier utdanningsansvarlig Anders Hvanundsen.

– En ape?

– Åhå, slapp av nå. Er det en gorilla som gjør det, er det ikke nødvendigvis greit. Sjimpanse? Litt bedre, men allikevel totalt uakseptabelt.

– Herregud, hvem er det egentlig som skal få lov til å si noe som helst om dette?

– Lemurer og Per Sandberg.

Rektorduellen

– Hvis vi sier hopp…

Wyller: – Så spør jeg hvor høyt.

Ottersen: – Men jeg spør hvor langt i tillegg.

Wyller: – Og jeg spør hvor bredt.

Ottersen: – Søren også, det ville jeg si.

Wyller: – Du kan få si det du også.

Ottersen: – Du er snill, du.

De gales hus

To måneder før de skal levere inn masteren sin, står seks studenter på HF uten veileder med relevant faglig kompetanse. Instituttleder Tor Egil Førland er diplomatisk og forståelsesfull og sånn.

– Jeg ser at dette kan oppleves som problematisk, sa han til forrige ukes Universitas (vår uthevelse, Ad. Notm. Anm.).

– Så dere har et problem.

– Nei, nei. Jeg ser at det kan være et problem.

– Hva pokker betyr det?

– Jeg ser at du kan bli kasta ut av kontoret mitt for å stille sånne spørsmål. Jeg ser at masterstudentene kan få uforutsette problemer med Lånekassen på grunn av dette. Men først og fremst kan jeg. Og ser jeg. En regndråpe! Her er så underlig.