Selvstendig: Irak

Schmosessen

Etter mye research har Ad Notam-redaksjonen kommet fram til to ting om Prosess Faglige Prioriteringer:

– Det er en prosess.

– Den har et dølt og litt misvisende navn, som om atombomben de sprengte Hiroshima med hadde hett «Prosjekt åpen planløsning».

Men nå er prosessen i havn, og med den kommer en kraftig oppjustering av masternivået, på bekostning av bachelorgraden. Dakar.

Stygg: Andunge

Bachelorgraden har, i årene etter Kvalitetsreformen (som alle skylder på) hatt et omdømme som minner om den stygge andungen som viste seg å være nettopp det, stygg og litt dum. Ingen har et klart svar på hva som skjer når Hawaii video krever at jobbsøkere må ha bachelor i amerikastudier eller farmasi, men universitetsledelsen hevder at bachelorgraden «fremdeles skal være en selvstendig grad.»

Schmelvstendighet!

Vi bachelorer, stolte skippere på det akademiske middelhavsseilas, føyer oss dermed inn i rekken av vedtatt selvstendige ting.

– Norge mellom 1814 og 1905.

– Kvinner som insisterer på at det å bli hjemme med ungene er det mest selvstendige valget man kan ta.

– Den irakiske regjeringen.

– Oss.

Føles det ikke deilig?

Schmasyl

Brøk: Brøk

Selv om UiO er med i organisasjonen Scholars at Risk, som finner trygge havner for forfulgte akademikere, har bare to fått akademisk asyl siden 2004. Det blir 0,5 per år (se brøk). Informasjonssjef Marit Harepus utelukker ikke at de kommer til å ansette noen til neste år, men sier at de har nok med dagens arbeidsoppgaver.

– Akademisk Asyl? Hele dette stedet er en flyktningleir, folka som hadde klart seg ellers i samfunnet kan du telle på en hånd. Vi vil ta imot den forfulgte rakettforskeren fra Somalia når naboene slutter å mobbe astronomen i fjerde etasje.

Schmova

Ad Notam vil for øvrig gi litt refs til Radio Nova, som om de ikke var i hardt nok vær for tiden. Vi har nemlig med vrede registrert radioens manglende glede over Velferdstingets sjenerøsitet. Ærlig talt – tenk litt på kreftene og ressursene Velferdstinget bruker på å forvalte dere, Nova! Ryktene går om at et medlem av Moderat Gruppe hørte på Kvegpels i 2005, og her kommer dere og snakker om useriøst medieeierskap og at dere blir oversett og bla bla og vi vet ikke hva.

Her er et alternativt forslag til neste års mediebudsjett:

1. En trillebår med tusenlapper til Universitas.

2. En kopimaskin og en bunke strøken A4 til Argument.

3. RÆVA MI til dere.

4. Inside? Seriøst?