HEIT: Ottersen

Siste innspurt

I et siste forsøk på å få det brede lag av velgere som gir faen til å stille opp i denne ukas nokså langtrukne Rektorvalg, har begge kandidatene tydd til sterkere lut, og kastet alle tanker om en ren og rettferdig valgkamp på hylla.

Dette skjedde:

• Ole Petter Ottersen lanserte begrepet «Brelite-universitetet»

HEIT: Wyller

• Trygve Wyller mente at «Brelite» ikke var noe ord, og at det dessuten hørtes dumt ut.

• Ottersen svarte med at teologi ikke var noe ordentlig fag, og at trynet til Wyller var dummere.

• Wyller ble lei seg, og barrikaderte seg inne på TF. Han nektet å møte i likestillingsdebatt. De to kamphanene gikk med ett fra å kalle hverandre «medkandidater» til «motkandidater». Det var da noe.

• Ottersen ba om forlatelse etter å ha konsultert seg med viserektorkandidatgjengen sin, som mente at man som rektor ved UiO burde holde seg inne med høyere makter så vel som damer og forskningsmiljøer.

• Motkandidatene møttes i debatt i NRK hos Hank Williams Seinfeld. Wyller mente at mediene hadde valgt side på forhånd, og endte opp med å kalle Norges iltreste bergenser for «gudløs dustemikkel».

• Da han skjønte at han hadde bitt over mer enn han kunne takle, søkte Wyller seg til den alternative pressen for å vise et mer avslappet og annerledes bilde av seg selv. «Hjemme hos»-reportasjen ble en stor suksess.

Tilsvar

Ole Petter Ottersen sier at han ble overrasket over Wyllers omfavnelse av glansede medier, men understreker at dette er hver enkelt kandidats helt egne valg.

– Jeg sto på kjøkkenet og lagde quiche til noen fattige studenter da jeg hørte nyheten. Først fikk jeg gysninger over hele den glinsende kroppen min, men så fortsatte jeg å rive ost mot mitt perfekt formede vaskebrett. Folk må få lov til å gjøre som de vil – det mener nå jeg.

Paprirmøle

Dyslektikere må få ny attest på sin tilstand hvert femte år for å få tilretteleggelse på Universitetet. Rektor Geir Hæ?ErHanDerEnnå? Forteller at dette ikke dreier seg om mistro til studentene, men tiltro til systemet.

– Vi både kan og vil kurere dysleksi ved dette universitetet. Det vil være vår prioritet også i neste rektorperiode.

– Det er vel litt for sent å begynne å snakke om en periode til nå, Geir?

– Aprilsnarr. Haha.