Fasade: Slik kan det nye «kollektivet» i Storgata 37 bli seende ut.

DJ, fester, eventer og leiligheter på ett og samme sted:

– Det blir Norges største kollektiv

Utelivsaktør vil forvandle Oslo-bygård til eksklusiv medlemsklubb, hvor studenter er målgruppen.

Publisert Sist oppdatert

Nesten 200 studenter og unge kan flytte inn i en stor bygård i Storgata over sommeren, dersom alt går etter planen til Rudolf Reim, styreformann og kreativ leder i selskapet We Come In Peace.

– Dette har endt opp med å bli det mest ambisiøse prosjektet vi har laget.

Selskapet eier 12 restauranter og barer i Oslo. Nå lanserer de konseptet «Dead Poets»: En bygård med totalt 159 rom fordelt på 35 leilighetskollektiv, 35 studioleiligheter, en lounge, en bar, en kafe og en «bookshop». For å bruke fasilitetene må man enten bo der eller være betalende klubbmedlem. Det skal markedsføres til studenter, men hvem som helst kan søke om å flytte inn.

– Da vi lagde konseptet var det studentutfordringene vi tenkte på. Som å flytte til nye steder, skape nye nettverk og finne nye venner. Men du får ikke komme fremst i køen bare fordi du er student. Vi vil ikke ekskludere noen, sier Reim.

Han tviler likevel på at noen på hans alder vil ønske å søke seg inn i et slikt bofellesskap.

– Kan dere forklare hva Dead Poets er?

– Konseptet er inspirert av filmen «Dead Poets Society», som handler om alt i livet utover det å studere. Kunst, musikk, poesi og så videre. Vi vil lage et fellesskap og en klubb som kan fylles med innhold som målgruppen selv skaper, sier han.

Bjørg Sabrin Timraz, daglig leder for Dead Poets, mener det er behov for flere gode møteplasser og tilbud for unge. Hun tror at de som bor i studentboliger ikke kjenner på en stor grad av fellesskap.

– Forskning viser at det er høy ensomhet blant unge og studenter i Norge. Håpet er at de her kan danne et nettverk og føle at det er noen på huset til enhver tid. Det blir som et stort kollektiv hvor du kan føle deg hjemme, sier hun.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Møteplass: – Håpet er at de her kan danne et nettverk og føle at det er noen på huset til enhver tid. Det blir som et stort kollektiv hvor du kan føle deg hjemme, sier daglig leder i Dead Poets Bjørg Sabrin Timraz.

Konkurransedyktige priser

Dersom man skal besøke noen som bor i bygården, er man ikke nødt til å være betalende medlem. Fellesarealet er derimot kun for medlemmer og beboere. Reim ønsker å legge til rette for at bygården blir et kult sted å være, og vil stille med DJ-er, konserter, billig mat og drikke, med mer.

– Foreløpig har vi tenkt at medlemsprisen skal være 199 kroner i måneden. Det er ikke et veldig høyt beløp i måneden hvis du vil bruke huset og være en del av det. De vi snakket med da vi gjorde research mener det er rimelig, sier Reim.

Rammene for medlemskapet er fortsatt under arbeid. Planen er at det skal inkludere eventer, fester, tilgang til huset og ubegrenset kaffe og te.

– Det er mange som sitter på kafeer og studerer. Der koster det kanskje 45 kroner for en kopp kaffe. Det kan fort bli dyrt.

Beboerne får klubbmedlemskap inkludert i leieprisen. Leien vil ligge på mellom 6750 og 9000 kroner i måneden for et vanlig rom. Prisen for en studioleilighet ligger på mellom 10.000 og 13.000 kroner.

– Det vi kan si er at rommene ikke er store. Derfor har vi prøvd å lage dem effektive med et hyggelig design. Og så blir det gode fellesarealer både i hvert kollektiv i tillegg til bygget ellers, sier Reim.

Han mener prisene er konkurransedyktige.

– Da vi begynte med prosjektet fryktet vi at det skulle bli for dyrt, men nå har vi landet på priser som vi tror kan forsvares.

Ikke barmhjertige samaritanere

Reim mener det er et voksende problem at unge sliter med å finne et rimelig sted å bo.

– Vi lever i et brennhett boligmarked. Det klarer ikke vi alene å gjøre noe med. Vi prøver ikke å være barmhjertige samaritanere som putter hundrevis av millioner kroner fra egen lomme i et konsept bare for å gi det til ungdommen.

Dead Poets har ingen andre investorer enn We Come In Peace. Reim mener det er bra at de ikke har noen som presser dem til å tjene penger.

– Vi gjør ikke dette for å tape penger. Men vi tenker at det er en langsiktig satsing, og vi har ikke planer om å tjene mest mulig på kort tid.

Han tror det vil ta lang tid å tjene tilbake på investeringen, men håper at prosjektet blir økonomisk bærekraftig allerede fra dørene åpner i august 2022.

– Hvem konkurrerer dere med? Utelivet, boligmarkedet, SiO?

– Vi konkurrerer nok med flere ulike aktører, men det er ikke så viktig for oss å si at vi vil utkonkurrere SiO for eksempel. Det er jo så mange som ikke får plass noen steder. Vi tenker det er en bra ting å komme med flere tilbud, sier Reim.

Daglig leder Timraz tror de i all hovedsak konkurrerer med andre møteplasser, men at konkurransen ikke er så hard.

– Det ekstremt få gode tilbud for unge, som utesteder og barer. Jeg tror mange gode utesteder i Oslo har 23- eller 25-årsgrense.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Ingen barmhjertige samaritaner: Rudolf Reim og Bjørg Sabrin Timraz i We Come In Peace. – Vi gjør ikke dette for å tape penger, sier Reim.

Drømmen er å ekspandere

I dag er bygården i Storgata 37 en travel byggeplass. Ifølge Reim og Timraz er huseier klar for at mange festlystne ungdommer snart inntar bygården. Selv om Reim omtaler prosjektet som det mest ambisiøse han og selskapet har gjort hittil, tør han å drømme enda større.

– Vi vil gjerne finne flere bygårder i Oslo, og så kanskje på sikt bygge ut i alle de andre storbyene der det er mange studenter i Norge.

Den store drømmen er å til slutt ekspandere til resten av verden.

– Kanskje et hus i Barcelona og Berlin. Og hvis du er medlem i Norge, så kan du besøke husene hvis du er på ferie andre steder i verden. Så treffer du likesinnede der, sier han og legger til:

– Det er da det virkelig blir spennende med et slikt konsept.

Les også: Én av tre studenter lar være å si sin mening:–⁠ Det å si noe feil kan få store konse­kvenser

Powered by Labrador CMS