FREDAGSQUIZ – SPØRSMÅL

Hvor mange klarer du?

SVAR/DOM

• 0-4: TRUMP: Assa, deprimerende greier! SKJÆRPINGS.
  • 5-9. STUDENT: Oia, wow, woooow. Ro egget, tjommi, du har nok en laang vei igjen å gå.
  • 10-14. FØRSTEAMANUENSIS: Jaa ser man det! Kanke lenger si det er så gæli. (Kanke si det er så bra heller. Det driver vi ikke med her)
  • 15-20. PROFESSOR: Ey! Ille bra! Enten er du eminent pr0fe$ah eller bare en av de ikke-late studentene.

1. I Norge kalles den øverste politiske lederen i et departement statsråd. Hva kalles den øverste administrative lederen?

2. I enkelte land brukes, i stedet for departement, betegnelsen ministerium. I hvilket fiktivt univers finner man «Ministry of Magic»?

3. En av verdens mest kjente tryllekunstnere og illusjonister har hentet sitt artistnavn fra en roman fra 1850 skrevet av Charles Dickens. Illusjonisten er blant annet kjent for å ha tryllet bort Frihetsgudinnen i New York. Hva heter tryllekunstneren og hvilken roman er det snakk om?

4. Frihetsgudinnen står på Liberty Island som ligger i en elvemunning. Elven deler navn med en skuespiller. Hun har spilt i filmer som «Almost Famous» og «How to Lose a Guy in 10 Days». Hva heter elven?

5. I «How to Lose a Guy in 10 Days» spilte Matthew McConaughey en av rollene. En annen kjent «Matthew» er Matthew Wiener. Han er skaperen av en TV-serie som gikk fra 2007 til 2015, og som vant 16 Emmy-priser og 4 Golden Globe-priser. Hva heter serien?

6. Hvilken duo gav i 2012 ut sangen «Emmylou». Sangen nevner musikere som Emmylou Harris, June Carter Cash, Johnny Cash og Gram Parsons.

7. Appropos «cash», tidligere i år gikk et utvalg i Høyre under ledelse av Erna Solberg ut å sa at de har en målsetting om et kontantløst samfunn. Innen hvilket år skulle dette skje?

8. Hvilket stort teknologiselskap har hovedkvarter i Menlo Park i California?

9. Hva er det egentlige navnet på karakteren som etterhvert blir kalt Reek i Game of Thrones?

10. I hvilket statlig organ er Randi Flesland sjef?

11. Ved hvilken norsk by ligger flyplassen Kjevik?

12. Hvem spiller tittelrollen i filmen «Jackie», som handler om John F. Kennedys kone?

13. Er fornavn på fire bokstaver var kallenavnet til president John F. Kennedy, hvilket?

14. I helgen var det langrenns-NM. Nevn en av de to klubbene som vant stafetten.

15. Hvilke to lag møttes i søndagens Super Bowl, og hvilket lag vant?

16. Og hva het laget fra Miami som i 1972 gjennomførte en såkalt «perfect season», der de vant alle kampene sine i grunnspillet, begge playoff-kampene og Super Bowl?

17. Hva er navnet på et norsk ølmerke og etternavnet til Norges utenriksminister i periodene 1973-81 og 1986-87.

18. Hvem spiller rollen som Newt Scamander i Harry Potter-spinoffen Fabeldyr og hvor de er å finne?

19. Hva var kallenavnet til jazzmusikeren Edward Kennedy Ellington?

20. Hva kalles en person som kommer fra byen Rio de Janeiro?

[Her finner du svarene på quizzen](1)