Familieferie – se opp!

Mas mas mas over hele linja, eller sol ute, inne, i hjertet og i sinnet?

Huskeliste:

• Masse lesestoff
  • Masse musikk
  • Ikke undervurder kryssord eller sudoku
  • En aldri så liten fluktplan dersom maset blir for voldsomt
  • Ta med deg kjæresten, så får dere garantert være litt i fred
  • Laptop og pensumbøker (om du ikke har hatt eksamen enda)
  • Reis med flere enn bare foreldre, og unngå å bli fanget av kjernefamilie-kos
  • Husk mobilen

Hvis Dum Dum Boys’ verselinje ramler ned i hodet ditt når faren din spør om du vil være med ham og mamma på ferietur, bør du vær obs! Men om tanken på lykkelige timer i leiebil, klissete donuts med sand og småsøsken på stranda lokker, pakk kofferten. Gratis ferie med familien kan friste enhver studentkonto. Men fellene er mange. Anne Karine Lie, ledende sosionom ved Studentrådgivningen, gir råd for å bevare familieidyllen på tur.

Situasjon 1: Frihetsfølelsen forsvinner og irritasjonen vokser for hvert minutt mor og far prater om taxfreekvoter, badebukser og lange spaserturer. Samtidig danser dollartegnene hurtig foran deg. Penger spart er studentsmart, og tjohei, okey, du er med! Men hva når du dag etter dag befinner deg i baksetet på en sliten leiebil, og parasolldrinker, shopping og den festlige svensken på stranda virker mange flyturer unna?

Anne Karine Lies råd:

• Først må du velge foreldrene som reisekamerater. Tanken på en gratis tur bør komme i andre rekke. Det økonomiske er ingen god grunn til å reise på ferie.
  • Enten tøyler du deg selv, eller sier nei takk til å være med.
  • Unngå å bli den trumpete tenåringen som klager over kjedelige leiebilturer og manglende festing ved å bidra med noe selv.
  • Sett deg i en mer voksen posisjon, og spander en middag på mor og far en kveld. Foreldre har bruk for å bli sett av barna, husk at kontantstrømmen kan snus.

Situasjon 2: For å slippe unna stress allerede på vei til flyet, drar du direkte til flyplassen og møter reisefølget der. Så lenge du dukker opp tidsnok, går alt som smurt, og du slipper mas om kofferter, pass og liknende. Videre planlegging kan dere ta på flyet.

Anne Karine Lies råd:

• Alle bør være med og planlegge turen på forhånd, og helst reise sammen fra første stund.
  • Snakk med dem du skal reise med om forventninger til turen.
  • Ta hensyn til at dere er forskjellige og har ulike ønsker.
  • Familietur er super trening for selvsentrerte studenter.
  • På ferie kan du utvikle spesielle forhold til søsken du ikke ser så ofte. Opptre voksent, de ser på deg som en rollemodell, og har gledet seg lenge til tur.

Situasjon 3: Når jeg kommer fram skal jeg sole meg, dykke, gå på marked, og... drømmer du fornøyd i bilen på vei nedover Europa. Men så fort du har satt fra deg kofferten på hotellrommet, dukker foreldrene dine opp med lista de har laget over alt dere skal gjøre sammen. Dine ønsker glimrer med sitt fravær.

Anne Karine Lies råd:

• Storbyferie eller sydentur; alle kan ikke gjøre som de vil hele tiden. Inngå kompromisser, lag avtaler og gå hver for dere.
  • Med mobil i veska er det enkelt å holde kontakt, slik at dere ikke mister hverandre.
  • Få foreldrene til å forstå at de ikke skal lage et totaltilbud til deg. De skal ikke lenger tilrettelegge alt, og er ikke dine personlige reiseguider.
  • Tenk at dere sammen skal skape en minnebok.

Situasjon 4: Om stemningen er blitt dårlig, ser du redningen i å kjøre ditt eget løp og holde deg for deg selv. Men plutselig er det som om mamma og pappa bestemmer ALT igjen. Hvor lenge orker du å lystre foreldrene dine, du som tross alt er vant til å gjøre det du vil, når du vil? Kranglelysten kan komme kjapt.

Anne Karine Lies råd:

• Hvis konflikten dukker opp; vurder om det ømme temaet har forsvunnet innen neste dags frokost eller om konflikten er så dyp at den ikke kan unngås.
  • Hvis reisen er kjørt, skap et snakkerom hvor dere erkjenner konflikten. Prøv å legge krangelen på hylla til dere kommer hjem, siden det tross alt er ferie.
  • Ikke unngå det som er vanskelig, men erkjenn det og bli ferdig med det.
  • For å unngå slike situasjoner, snakk ordentlig sammen om hva slags ferie dere skal ha.