OPPTATT: Jusstudent Tord Nygreen møtte bare telefonsvarere og opptattsignal hos SiOs psykologi- og psykiatritjeneste.

SiO-psykologi på bunnplass

4 av 10 brukere er misfornøyde med SiOs psykolog- og psykiatritjeneste viser en ny undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

43 prosent av brukerne er misfornøyde med Studentsamskipnaden i Oslos (SiO) psykolog- og psykiatritjeneste (PPT), ifølge samskipnadens nye profilundersøkelse. Dette er riktignok en forbedring på to prosent sammenlignet med 2005, men i forhold til de øvrige studentsamskipnadene i Norge havner SiO fortsatt på sisteplass.

Student Tord Nygreen har lenge hatt vanskeligheter med PPT-tjenesten til SiO, og sier at han ble møtt med opptattsignal og endeløse telefonkøer da han skulle foreta en timebestilling.

– Underveis i timebestillingsprosessen var det svært lite informasjon å få. Jeg fikk enten bare et opptattsignal, eller beskjed om at de ikke kunne hjelpe på det nåværende tidspunkt.

Studenthelsetjenesten har uansett et direktenummer det går an å ringe i nødstilfelle.

– Men hvor går grensen for nød?, undrer Nygreen.

Informasjonsproblemer

Da Nygreen først tok kontakt med helsetjenesten, fikk han beskjed om at det var fullt.

– Jeg fikk beskjed om at studenthelsetjenesten kun tar imot timebestillinger den første dagen i hver måned, sier han.

Nygreen forsøkte deretter å bestille time første arbeidsdag i mars. Da han endelig kom igjennom på telefon hos helsetjenesten, fikk jusstudenten beskjed om at det ikke var flere ledige timer den måneden.

Nå etterlyser Nygreen bedre informasjon, og sier han stiller seg spørrende til om det SiOs helsetjeneste tilbyr studentene, er tilstrekkelig.

Marit Eskeland, leder for Studenthelsetjenesten, forklarer at man for timebestilling personlig må møte opp hos helsetjenesten. Etter en rask gjennomgang av helsetjenestens nettsider hadde Universitas imidlertid problemer med å finne frem til denne informasjonen.

– Dersom studentene ikke får denne informasjonen gjennom vår nettside, takker jeg for tipset. Det er noe vi må ta tak i, sier hun.

– Ikke sammenlignbart

Rundt 4800 konsultasjoner foretas av SiO hvert år. Eskeland forteller at det er rundt tusen pasienter per år som ikke får konsultasjon første gang de tar kontakt med SiOs psykiatri- og psykologtjeneste. Hun er enig i at kapasiteten på SiOs helsetilbud skulle vært større, men forklarer begrensningene med at SiO tilbyr en såkalt «lavterskel spesialtjeneste».

– Det betyr at alle som mener å ha et behov for konsultasjon hos psykolog skal få et tilbud. Beklageligvis begrenser også dette tilbudet seg til hver enkelt student, sier hun.

Det flest studenter uttrykte misnøye med i undersøkelsen er den begrensede lengden på behandlingsløpet de blir tilbudt. Eskeland innrømmer at det avgrensede helsetjenestetilbudet psykiatrisk/psykologisk seksjon (PPS) tilbyr kanskje ikke kommer tydelig nok fram av nettsidene deres, og at dette er noe helsetjenesten nå vil evaluere.

Eskeland understreker likevel at SiOs PPS-tjeneste kommer dårlig ut i forhold til de andre samskipnadene fordi tjenestene som tilbys ikke er direkte sammenlignbare. Mens undersøkelsene ved SiO kun omfatter PPS, omfatter undersøkelsene ved de andre samskipnadene også Studentrådgivningen. I tillegg er heller ikke spørsmålene direkte sammenlignbare da det har blitt stilt forskjellige spørsmål ved de ulike samskipnadene.

– Må tenke annerledes

I årets budsjett fikk helsetjenesten et ekstra tilskudd på 1,2 millioner fra Helse Sør-Øst. Likevel øker ikke helsetjenestens økonomiske rammer, ettersom det kuttes tilsvarende i overføringene fra semesteravgiften.

Dagrun Eriksen (KrF), andre nestleder i Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, mener det er flott at alle studenter tilknyttet SiO skal kunne motta konsultasjoner hos psykolog, men understreker samtidig viktigheten av å følge opp studentene, også utover lavterskeltilbudet.

– Dette er selvsagt et spørsmål om penger og bevilgninger, men det er klart at dersom studentene mener de ikke får den hjelpen de trenger, er man nødt til å tenke annerledes, sier hun.

Eriksen mener det er skremmende at så mange som tusen studenter ikke får konsultasjon ved første kontakt med helsetjenesten.

– Det er ikke alt man kan sette på vent når det kommer til noe så viktig som et menneskes psykiske helse, sier hun.

Powered by Labrador CMS