Brudd: Anne Maeve Ellis (24) bor i St. Hanshaugen studentby og går på krykker på grunn av et brudd i kneet. Det gjør at gjentakende brannalarmer er ekstra frustrerende, sier hun.

Gjentakende brannalarm i studentby:

Anna (24) må klatre ned åtte etasjer på krykker

Insekter i brannalarmen ved St. Hanshaugen studentby skaper frustrasjon og problemer for beboerne.

Publisert Sist oppdatert

Brannalarmen i Bjerregaards gate 21 har hatt problemer siden 31. juli, ifølge beboere. Den blir stadig vekk utløst, og opptil flere ganger daglig.

– Den har gått i flere måneder, og for noen dager siden gikk den av tre ganger på et døgn.

Det sier Anna Maeve Ellis (24). Hun tar en bachelorgrad i historie ved Universitetet i Oslo (UiO), og bor i åttende etasje i studentbyen.

De gjentakende brannalarmene er frustrerende for beboerne generelt, men Ellis forteller at det for henne også er helsefarlig. Hun har et brudd i kneet og må gå på krykker ned alle etasjene hver gang brannalarmen blir utløst, for da stenges heisene i bygget.

– Jeg har også en kronisk sykdom, så jeg har intense nerveskader i hendene og sliter med det. Så jeg begynner å riste i kroppen når jeg må ta krykkene ned, sier hun.

Les også: Institutt var 15 millioner i underskot: Redda av pandemien og studie­poeng

Trodde problemet var løst

For litt over en måned siden fikk en av beboerne svar fra SiO på epost, etter hun hadde kontaktet samskipnadens kundeservice. Da skrev de at de skulle få løst problemet etter at det ble oppdaget at det var «et nesten mikroskopisk insekt i detektoren». Universitas har sett e-posten.

I e-posten skriver SiO at den aktuelle detektoren var demontert og at de skulle få et skadedyrfirma til å sanere arealet. Dette hadde SiO fått informasjon om at ville løse problemet.

Belastende: Anna Maeve Ellis (24) forteller er de gjentakende brannalarmene belastende for helsa hennes. Hun har både et brudd i kneet og har en kronisk nervesykdom.

Ellis forteller oss at det bare gikk et par uker, og så var problemet tilbake, kanskje også verre enn før.

Flere i samme båt

Beinbruddet og nerveskadene gjør det tidkrevende å komme seg ut av bygningen når brannalarmen går. Ellis forteller at det tar henne 10-15 minutter å komme seg ned og ut.

Hun er bekymret for at hun skal snuble i hasten, og kan komme til å skade andre. Hun forteller også at det er flere studenter som er i samme situasjon som henne.

– Det er mange studenter her som har en eller annen form for nedsatt funksjonsevne, blant annet kronisk sykdom, det er også en annen fyr i bygget som også har beinbrudd, sier hun.

– Det går ut over alle, men spesielt oss med en eller annen form for handikap.

Skaper engasjement

I studentbyens Facebook-gruppe med 500 medlemmer har problemet blitt diskutert av beboerne.

Ellis viser Universitas at mange trekker frem paragaf 9 i leiekontrakten til SiO, som omhandler utleiers plikter i leietiden. Hun mener den gjentakende brannalarmen er et brudd på paragrafen som bestemmer at «alt innvendig og utvendig vedlikehold av boligen og eiendommen for øvrig er utleiers ansvar». Og videre: «Det påhviler utleier å holde boligen i tilsvarende stand som ved overleveringen, med fradrag av alminnelig slitasje og elde. Utleier, eller den utleier bemyndiger, skal påse at ro og orden blir overholdt».

Det går ut over alle, men spesielt oss med en eller annen form for handikap.

Ellis forteller også at problemene med brannalarmen i kjelleren gjør at forholdene i bygget ikke er i samme stand som da hun skrev under på leiekontrakten.

– Har dere sendt inn klage?

– Jeg har ikke personlig sendt inn klage over brannalarmen, men det har vært mange andre studenter som har gjort det.

SiO beklager

I en e-post til Universitas skriver boligdirektør i SiO Gunn Kirsti Løkka at de har jobbet med å løse problemet i samarbeid med leverandøren av detektorløsningen og et skadedyrfirma.

– Det stemmer at små insekter i en av branndetektorene på St Hanshaugen har vært årsaken til at brannalarmen i bygget har blitt utløst mange ganger den siste tiden, sier hun.

– Årsaken var litt uvanlig, og det tok tid å finne ut av og utbedre. Det beklager vi, og jeg har stor forståelse for at beboerne har opplevd dette som en påkjenning.

Beklager: Boligdirektør i SiO Gunn Kirsti Løkka beklager til beboerne, og tror feilen nå skal være rettet opp.

Hun skriver at den aktuelle branndetektoren har blitt byttet og et skadedyrfirma har sanert for insektproblemet.

– Nå håper jeg vi har fått bukt med det, skriver hun.

Videre meddeler Løkka at alle SiOs boligbygg har brannalarmanlegg som varsler direkte til 110. De foretar årlige kontroller av alt brannteknisk utstyr, og gjør tiltak for å redusere antall alarmer.

– Blant annet installerer vi komfyrvakter i alle nye bygg og i bygg som rehabiliteres.

Løkka skriver også at problematikken med brannalarmene er noe SiO jobber langsiktig med.

Årsaken var litt uvanlig, og det tok tid å finne ut av og utbedre.

– Siden i vår har vi samarbeidet med Brann- og redningsetaten i Oslo om et prosjekt for å redusere antallet brannalarmer, og målet er å redusere antallet unødige brannalarmer med 80 prosent innen 2025, avslutter hun.

SiO har ikke besvart Universitas’ spørsmål om dette er brudd på leiekontraktens paragraf 9 fra deres side, eller om hvordan de generelt tilrettelegger for personer med bevegelsesnedsettelser ved utløsning av brannalarmer.

Les også: Kristne studenter uenige om sexmeta­forer

Powered by Labrador CMS