
Bryr seg ikke om tallene
Snaut 160 studenter har endret bostedsadresse til Oslo etter Velferdstingets fire måneder lange flyttekampanje. Likevel stempler leder Magnus Nystrand prosjektet som en suksess.
Flyttekampanjen ble lansert for å gi studenter mer makt i byen de bor i. I april meldte Universitas at under halvparten av Oslos studenter har mulighet til å stemme fordi de ikke er folkeregistrert i Oslo. I ettertid har Velferdstinget i Oslo og Akershus (VT) brukt over 30 000 kroner på å promotere flytteprosjektet, som har hatt slagordet «Meld flytting, din latsabb».
Det kan ikke slås fast hvorvidt studentene har vært latsabber, men tallenes tale minner ikke om noe flytteboom. For fem måneder siden hadde 18 008 folkeregistrerte studenter i hovedstaden, som mottar lån. Tilsvarende måling i august viser at tallet har steget til 18 160. Det betyr at det totale antallet Oslo-registrerte studenter har økt med 0, 8 prosent.
Ikke skuffet
Leder i VT, Magnus Nystrand, har merket at folk har fått et mer bevisst forhold til hvorfor de er folkeregistert der de bor. Han mener kampanjen har vært vellykket.
– Underveis har vi både diskutert og provosert. Hovedmålet for kampanjen var at både studentene selv og politikere skal oppfatte studenter som viktige velgere, sier han.
Derfor blir heller ikke de konkrete tallene så viktige for lederen.
– Vi kan ikke stole blindt på statistikken. Det er stor gjennomstrømning av studenter i Oslo. Dessuten er det ikke nødvendigvis de samme som får støtte av Lånekassen nå som det var sist skoleår, sier Nystrand, som selv har meldt flytting som følge av kampanjen.
Det er det ikke alle i Velferdtingets styre som har gjort. Nestleder Svein Tømmerdal velger fremdeles å avgi sin stemme hjemme i Ålesund.
– Mange er mer engasjert i politikken i hjemkommunen. Det må vi respektere, sier han.
– Kunne nådd 10.000
Konsulent Ben Holan i Geelmuyden.Kiese tror flyttekampanjen kunne verdt bedre utført, men forstår at VT hadde begrensede ressurser til rådighet.
– Det virket ikke som det manglet verken initiativ eller motivasjon, men det var noe som manglet på strategien. Kanskje de burde brukt studentmediene mer effektivt. Det burde være realistisk å nå frem til om lag 10 000 studenter med en slik kampanje, sier Holan.
Ut fra statistikken vil ikke konsultenten beskrive det som et vellykket prosjekt, sett med profesjonelle øyne.
«Hadde vi stått for kampanjen, hadde vi sett på det som en total flopp.»
Ben Holan, Geelmuyden.Kiese.
– Hadde vi stått for kampanjen, hadde vi sett på det som en total flopp.