Snarvei til jobb?

Stadig flere nordmenn får seg jobb gjennom sosiale medier, men studentene henger etter. Går de glipp av jobbmuligheter?

Jamal Diriye (34)
Van Vu (21)
William Lloyd (19)
Fozya Butt (34)
Marius Velinov (23)

Slik får du jobb med Linkedin: Fremtidens jobbsøknad

Kun tre prosent av norske studenter registrert en profil på LinkedIn, som er verdens største profesjonelle nettverk. Dette til tross for at flere og flere får seg jobb gjennom det sosiale nettverket, som brukes hovedsakelig i forretningsøyemed og globalt registreres det to nye brukere hvert sekund.

På denne ukas kultursider kan du lese om masterstudent Alexander Sooksri som gjennom LinkedIn fikk tilbud om fast jobb, før han var ferdig med studiene. Sooksris solskinnshistorie er uansett langt ifra normalen, så hva tenker egentlig byens studenter om LinkedIn og andre sosiale medier som hjelpemiddel i jakten på fast jobb?

1: Er du på LinkedIn?

2: Tror du sosiale medier kan hjelpe deg til å få jobb?

Van Vu (21)

Studerer farmasi

1: Ja. En kar på Vitus apotek oppfordret meg til å lage en bruker, men jeg har ikke brukt det aktivt etterpå. Jeg planlegger kanskje å bruke det mer etter studiene.

2: Jeg vil svare både òg. En fint oppsatt LinkedIn-profil kan nok hjelpe deg, mens en Facebook-profil med masse fyllebilder kan være til hinder.

William Lloyd (19)

Studerer fysioterapi

1: Nei. Hvorfor skal jeg ha det?

2: Det kan sikkert være en fordel om det brukes riktig. Altfor mange ytrer meningene sine offentlig uten å tenke på konsekvensene det kan få.

Fozya Butt (34)

Studerer ergoterapi

1: Nei. Jeg har hørt om det og vet at det har med jobb å gjøre, men ikke satt meg ordentlig inn i hvordan det fungerer.

2: I dagens samfunn må man nesten kjenne noen for å få seg jobb, og sosiale medier kan brukes til å bygge et godt nettverk.

Marius Velinov (23)

Studerer utviklingsstudier

1: Ja, men det er to år siden jeg har oppdatert den. Min far overtalte meg til å lage en profil.

2: Ja, det har jeg sett mange eksempler på. LinkedIn er en slags levende CV. Jeg tror nok det ville hatt enda større betydning om flere begynte å bruke det.

Ida Andenæs Galtung (24)

Studerer jus

1: Nei. Jeg har tenkt at som jusstudent, så har jeg ikke behov for det. Dessuten er det ingen av vennene mine som har det, så jeg har aldri tenkt at det er lurt.

2: Det kommer nok veldig an på jobben. En fotojournalist kan sikkert finne en måte å bruke både Instagram og Facebook, mens det i andre yrker er mindre viktig.

Jamal Diriye (34)

Studerer barnevern

1: Ja. Jeg er på LinkedIn for å bygge nettverk.

2: Sosiale medier kan brukes til å utvide det personlige nettverket ditt, men jeg tror ikke det hjelper deg noe utover det.