Hvor er kjeppen i hjulet, Stølen? Vi har ni år på oss for å nå klimamålene

«Vi trenger å få oversikt over hvor stort utslipp hele institusjonen har, og vi trenger at klima prioriteres på alle nivå av universitetet», skriver Julianne Sørflaten Grovehagen fra Grønn Liste i dette leserbrevet.

Debattregler i Universitas

• Vil du få din mening på trykk i Universitas? Send innlegget ditt på e-post til debatt@universitas.no.

• Typiske innlegg er mellom 1500 og 2500 tegn, inkludert mellomrom.

• Lengre innlegg kan vurderes i noen tilfeller. Vi tar oss retten til å forkorte innlegg.

• Vi trykker ikke innlegg som har vært publisert i andre aviser, eller som er hatske og trakasserende

• Legg ved et breddebilde av deg selv i e-posten.

• Frist for innsending av innlegg til papiravisen er søndag kl. 17.

• Legg ved et breddebilde av deg selv i e-posten.

[I Universitas 22.10](po) kunne vi lese at Øystein Liverød har valgt å si opp jobben som miljøsjef ved Universitetet i Oslo (UiO). Dette er trist for alle som anerkjenner at UiO må leve opp til sitt klimaansvar. Liverød har hatt et unikt engasjement, stå-på-vilje og har vært en pådriver for at UiO skal systematisk kutte sine utslipp. UiO mister med ham en utrolig ressurs og ildsjel.

Les også: «Forskning og kompetanse kan redde kloden»

Vi i Grønn liste er glad for at klima og miljø er prioritert inn i Strategi 2030. Vi er ikke blinde for hva UiO hittil har fått til, for det er jo mye bra, som blant annet at UiO har opprettet grønne studietilbud og har fått grønne forskningssentre, slik som nevnes i artikkelen.

Vi har kommet langt siden Grønn liste ble opprettet i 2015. De fleste konkrete klimatiltakene, som reduksjon av energiforbruk, endring av bilpark og kildesorteringsgrad, er det orden på. Men nå kommer det vanskelige. Vi skal endre vanene våre, og da trenger vi sterkt og tydelig lederskap.

Vi trenger å få oversikt over hvor stort utslipp hele institusjonen har, og vi trenger at klima prioriteres på alle nivå av universitetet. Hvordan skal vi få til noe om vi ikke har systematikk rundt bærekraftsarbeidet? Klima er en sak som er primær og trumfer alle andre saker, og det må gjenspeiles i alt institusjonen gjør.

La meg påminne oss om at vi faktisk bare har ni år igjen på å nå målene våre. Det er veldig lite tid. Jeg mener det dermed er berettiget av Liverød å være så utålmodig som han forklarer at han er.

Vi trenger en konkret tiltaksplan, slik at klimagassregnskapet videreutvikles. Men, vi vet jo alt dette. Jeg føler vi gjentar det i det uendelige. I Strategi 2030 er et av målene nettopp: «UiO skal redusere eget klimafotavtrykk og legge til rette for at ansatte og studenter tar miljøbevisste valg.» Det betyr at vi må få konkrete tiltak som omhandler blant annet hvordan ansatte og studenter reiser og spiser, for å nevne noe.

Det jeg egentlig lurer på nå, er hvor det stopper. Svein Stølen, hvor er kjeppen i hjulet? Hvorfor går det så tregt? Det vil jeg gjerne ha svar på. Vi har jo nesten ingen tid på oss i det hele tatt!

Les også: «Fakta på bordet»