Ekstra eksamensnerver
Studenter ved Mat.nat. skal ha eksamen midt i semesteret, men det fortalte ingen før semesteret var i gang.
– Det kom som et lite sjokk for meg, sier Nils Petter Nicolaysen.
Han studerer mat100c, et av tre innføringskurs ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet (Mat.nat.) hvor studentene nå skal gjennom en ekstra eksamen midt i semesteret.
– Vi fikk ikke vite om det før på første forelesning, sier han.
I forbindelse med innføringen av kvalitetsreformen har Mat.nat. gjort flere forsøk med nye undervisningsformer, blant annet eksamener midt i semesteret. Det står det ingenting om verken i den trykte studiehåndboken eller i forelesningskatalogen. Studenter som ikke følger forelesninger får heller ikke informasjonen som gis der.
Tynn info
– Den offisielle informasjonen i studiehåndboka og den mer uformelle informasjonen som gis på forelesning og på nett spriker. Med stadig flere forsøksordninger blir det viktigere å fortelle hvilken informasjon som gjelder, sier leder av studentutvalget ved Mat.nat. Øystein Prytz.
Ifølge Prytz forventer studentene at det som står i den trykte studiehåndboken er riktig. For en student passet tidspunktet for eksamnen svært dårlig fordi vedkommende skulle reise bort. Denne konkrete saken er det imidlertid funnet en løsning på.
– Å endre eksamensform er mer alvorlig enn for eksempel detaljendringer på pensum som av og til skjer, sier Prytz, som mener det er bra at det gjøres forsøk med endringer i undervisningsopplegget.
– Mat.nat. har vært tidlig ute med å teste ulike opplegg for å bedre studiekvaliteten, sier han.
Lover bedring
– Generelt mener vi studentene skal forholde seg til den trykte studiehåndboka, men i disse reformtider skjer endringer fortløpende, slik at denne ikke kan tjene som informasjonskanal alene, sier seniorkonsulent ved Mat.nat. Helge Galdal
Galdal mener man i sum har informert godt, men for sent.
– Det tar vi til etteretning, sier han.
Galvdal lover å informere studentene i god tid i fremtiden. Frem til kvalitetsreformen innen høyere utdanning settes ut i livet vil det foregå mange forsøksordninger og endringer i studieoppleggene.
Dersom noen studenter får problemer på grunn av endringer i undervisningsopplegget, tror Galdal man vil finne løsninger som alle parter er fornøyde med.
– I konkrete saker oppfordrer vi instituttene til å vise fleksibilitet, avslutter han.