Lærer ikke om finanskrisen

Studenter i samfunnsøkonomi ved Universitetet i Oslo lærer nesten ingenting om finanskrisen. – Faget kan bli irrelevant, sier Ap-politiker.

Publisert

På tross av at finanskrisen er nærmest altoverskyggende i mediene, hele land nærmest går konkurs og regjeringer verden over har satt i gang krisetiltak for å hjelpe egne finansforetak, ser ikke forelesere ved UiO det som relevant å trekke dette inn i undervisningen. Nå reagerer studentene på at finanskrisen knapt blir nevnt i forelesningene.

– Hittil i dette semesteret har finanskrisa blitt nevnt én gang i mine forelesninger, sier profesjonsstudent i samfunnsøkonomi ved UiO, Lene Sandvik til Klassekampen.

– Viktig å utdanne samfunnsengasjerte økonomer

Hittil i oktober har ordet «finanskrisen» blitt nevnt hele 2 435 ganger i landets papiraviser, viser et søk i artikkelarkivet Atekst. Til sammenligning er Jens Stoltenberg kun nevnt 793 ganger.

Sandvik er frustrert over at hun må oppsøke media for å få informasjon om finanskrisen, fremfor å få den fra foreleserne.

– Helst skulle vi hatt en egen forelesningsrekke om krisa. I det minste kunne man brukt nyheter om krisa til å illustrere de teoretiske modellene. Når man ser på dagens krise er det ekstra viktig å utdanne bevisste og samfunnsengasjerte økonomer, sier hun til Klassekampen.

Instituttleder enig i kritikken

Marianne Marthinsen, stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet og student i samfunnsøkonomi ved UiO, mener samfunnsøkonomien kan utspille sin faglige rolle om man ikke snart begynner å bruke finanskrisen i undervisningen.

– Dersom ikke samfunnsøkonomien tar finanskrisa inn over seg, gjør faget seg irrelevant, sier politikeren.

Nils-Henrik von der Fehr, instituttleder Økonomisk institutt, er deler meningen om at studentene ikke har hørt nok om finanskrisen på forelesningene.

– Der er jeg helt enig med studentene. Men det ville vært galt av oss å stokke om på all undervisningen nå og sette pensum, det vil si den grunnleggende økonomiske kunnskapen, til side. For å sette det på spissen er det framtidas finanskriser vi utdanner studentene til å forstå, ikke først og fremst dagens, sier von der Fehr.

Han sier samtidig at instituttet har planer om å sette større fokus på finanskrisa enn det som er gjort til nå.

– Vi planlegger et eget seminar på dagtid, hvor både krefter utenfra og våre egne ansatte kan behandle krisa spesifikt. Det har dessverre blitt utsatt, men vi håper krisa varer så lenge at det fortsatt er relevant, sier instituttlederen til Klassekampen.

Powered by Labrador CMS