For lite veiledning ved UiO
To av tre studenter ved utvalgte studier ved Universitetet i Oslo (UiO) mener at de får for lite veiledning og tilbakemelding.

På tross av fagre løfter om mer tilbakemelding og veiledning med kvalitetsreformen, avdekker nå den årlige stud.mag.-undersøkelsen at UiO-studentene langt fra er tilfredse med tilstanden. Av 500 studenter fra alle de syv fagene som er undersøkt, er to av tre lite eller svært lite fornøyde med mengden faglig tilbakemelding og veiledning.
– Veldig dårlig
Studentene på nordisk er minst fornøyde, hele 83 prosent mener de får for lite veiledning og tilbakemelding. Bestyrer Hans H. Skei ved institutt for nordisk og litteraturvitenskap, mener det er skuffende at så mange studenter ved instituttet føler at de mangler veiledning.
– Dette er veldig dårlig, og burde ikke være slik.
Ifølge Skei skyldes dette for det meste at emnet «Nordisk litteratur 1800-2000» som vanligvis har 40-50 søkere tok opp 170 forrige semester. Da ble det vanskelig å koordinere grupper og gruppelærere.
Skei konstaterer at de også har tatt skritt i positiv retning.
– Vi har forandret undervisnings- og innleveringsopplegget underveis dette semesteret for å tilpasse studentbehovet, og det har vist positive resultater allerede, sier han.
Leder i studentparlamentet, Bjørn Niklas Sjøstrøm, er overrasket og svært skuffet over de begredelige tallene.
– Man skulle tro at det ville bli bedre ettersom kvalitetsreformen lover mer veiledning til studentene. Institutter og fag må gjøre noe med rutinene sine og følge opp hver student. Vi forventer at Universitetet tar disse tallene til etterretning, sier Sjøstrøm.
Skal diskuteres
Toril Johansson, avdelingsdirektør, Studie- og forskningsadministrativ avdeling synes det er vanskelig å kommentere tallene når hun ikke vet hvor mye tilbakemelding studentene faktisk får.
– Målet i arbeidet med kvalitetsreformen er å gi mer tilbakemelding og veiledning til studenter. Det holdes et seminar med fagmiljøene 31. mars for å diskutere resultatet av undersøkelsen og behovene for å forbedre opplegget, sier hun.