LÆRER Å LÆRE: Pedagogisk institutt kommer til å få hendene fulle med PBK–kurs for forelesere i år.

Forelesere strømmer til pedagogikkurs

Antall fullførte pedagogikk-kurs for forelesere ved UiO steg med 62 prosent i perioden 2002 – 2003.

Publisert Sist oppdatert

– Vitenskapelig ansatte ved UiO er forpliktet til å møte krav om pedagogisk basiskompetanse(PBK).

– PBK–kurset er 100 timer langt, fordelt på en felles grunndel og noen fakultetsrettede valgkurs, og er i regi av Pedagogisk forskningsinstitutt.

–Mat.nat. og Historisk–filosofisk fakultet innførte i løpet av 2003 økonomiske sanksjoner for å bedre oppslutningen.

Det har lenge vært et problem ved Universitetet i Oslo (UiO) at vitenskapelig ansatte ikke oppfyller de pedagogiske kravene de er forpliktet til. Nå viser nye tall at antall fullførte kurs som gir pedagogisk basiskompetanse (PBK) for vitenskapelig ansatte ved UiO har steget med 62 prosent i perioden 2002-2003, og mye tyder på at økningen blir enda større i året som kommer.

– I tidligere år har vi kjørt to fellesdeler, en hvert semester, men i år er pågangen så stor at vi setter opp fire, kanskje fem, sier Gunnar Handal, kursleder og professor ved Pedagogisk forskningsinstitutt.

Fellesdelene er den første halvparten av opplæringen.

SV tar seg selv i nakken

Pågangen er så stor fra Samfunnsvitenskapelig fakultet (SV) at de har forbeholdt et helt kurs for ansatte fra fakultetet.

– Pedagogisk basiskompetanse har ikke blitt prioritert nok hos oss, sier prodekan Gunn Elisabeth Birkelund.

En del veteraner som ikke hadde tatt så tungt på dette tidligere, Birkelund inkludert, har nå tatt i et kollektivt tak og satt seg ved skolebenken. Stoltheten var vanskelig å svelge for noen.

– Nå har jo jeg mange års pedagogisk erfaring fra før, så selv om jeg ikke har de offisielle papirene, lærte jeg ikke noe videre nytt den ene gangen vi har møttes til nå, sier Birkelund.

Reform og press

Handal mener at det er flere grunner til økningen i påmeldte. Han tror kvalitetsreformen har fått mange professorer til å føle et behov for et skifte i arbeidsrutinene. I tillegg har økt press fra studenter så vel som fakulteter gjort sitt.

– Studentene har jo nærmest hatt den holdningen at hvis bare alle forelesere får PBK, så blir alt bra, smiler han.

– Sånn sett viser de jo en rørende tillit til opplegget vårt.

Powered by Labrador CMS