STENGT: Trikkestoppet utenfor Blindern er stengt mens arbeidet utføres.

John Collets plass

Trikkestans frustrerer studenter:
 – Bruker tre timer ekstra om dagen

Trikken til Gaustadalléen som etter planen skulle begynne å gå høsten 2025 er nå utsatt til starten av 2026. Studenter er frustrerte og synes ombyggingen er «jævlig irriterende».

Publisert

Ombyggingen av trikkesporene

  • På grunn av utbyggingen av det nye Rikshospitalet vil trikken få en ny endeholdeplass ved hovedinngangen når det åpner i 2031.

  • Underveis i byggeprosjektet vil trikken stoppe og snu ved den midlertidige endeholdeplassen på Gaustadalléen. 

  • Dette stoppet skulle være klart i 2025, men på grunn av forsinkelser vil det ikke stå klart før første kvartal i 2026. 

  • Sporveien AS er eier av trikkeinfrastrukturen, mens det er Helse Sør-Øst RHF som gjennomfører anleggsarbeidet som en del av sykehusutbyggingen. 

  • Det er Ruter AS som sørger for alternativ kollektivtransport i løpet av byggeprosessen.

Utbyggingen av det nye Rikshospitalet begynte offisielt i juni 2024. Siden september 2024 har John Collets plass vært siste stopp for 17- og 18-linjene. Trikken skulle begynne å gå forbi Blindern og Forskningsparken i 2025, men på grunn av forsinkelser må studentene enten gå eller ta buss for trikk. 

Frustrerte studenter

Universitas fikk tips om at det er mange studenter som irriterer seg over at trikken ikke går. Det har imidlertid vært få av disse irriterte studentene som har ønsket å uttale seg til avisen. 

Vi måtte ta saken i egne hender og troppe opp på John Collets plass tidlig en torsdags morgen for å oppsøke denne kokende irritasjonen. 

Nina Paureng som skriver masteren sin ved Oslomet synes det er frustrerende at trikken ikke går fra John Collets plass til Rikshospitalet.

– På det verste bruker jeg tre timer ekstra om dagen for å komme meg fra Pilestredet og opp hit.

På det verste bruker jeg tre timer ekstra om dagen for å komme meg fra Pilestredet og opp hit.

Nina Paureng, masterstudent Oslomet

Paureng har forståelse for at utbyggingen av sykehuset medfører stans i kollektivtransporten, men synes at prosessen har tatt alt for lang tid og at det har vært mange forsinkelser. Hun legger til at det burde vært bedre kommunikasjon mellom ruter og de som bygger ut sykehuset for å skape mer forutsigbarhet.

William Sannøy og Magnus Solheim er begge studenter på BI og tar til vanlig trikken 17 og 18 til Forskningsparken. På grunn av utbyggingen må de nå ta buss for trikk fra John Collets. Dette synes de er «jævlig irriterende». 

– Hvor mye tid mister dere i løpet av en dag? 

– I hvert fall 10-15 minutter, sier Sannøy.

 – Hvordan kunne ting blitt gjort annerledes? 

– Bussen er jo ofte forsinket. Vi må gå selv hvis den ikke kommer, og dersom det regner blir man jo syk, sier Solheim. 

FRUSTRASJON: Studenter fra BI synes det er «jævlig irriterende» at trikken ikke går fra John Collets plass.

Har forståelse for ulempene

 Assisterende prosjektdirektør for det nye Rikshospitalet-prosjektet Ole Martin Semb forteller at de har forståelse for at byggingen av det nye sykehuset medfører ulemper for studenter, ansatte ved sykehuset, pasienter og pårørende. 

– På samme tid er det nærmest umulig å gjennomføre et så stort byggeprosjekt som vi holder på med uten at det er til ulempe for noen. 

Det er nærmest umulig å gjennomføre et så stort byggeprosjekt uten at det er til ulempe for noen.

Ole Martin Semb, Assisterende prosjektdirektør for det nye Rikshospitalet-prosjektet

Han understreker også at de gjør sitt aller beste for å finne gode løsninger for det nye sykehuset. 

 Det midlertidige stoppet som åpnes på Gaustadalléen vil bli den nærmeste holdeplassen opp til sykehusets hovedinngang. Denne strekningen utgjør en avstand på mellom 300 og 350 meter. 

– Strekningen mellom Gaustadalléen og sykehuset er noe vi ikke får gjort noe med, men når sykehuset er ferdig vil det være en minst like god transportløsning som det var før vi startet å bygge det nye sykehuset. 

I 2031 skal den nye endeholdeplassen bygges nærmere den nye hovedinngangen til sykehuset. Grunnen til at trikken ikke kan gå i mellomtiden er fordi det er anleggsarbeid i veien for trikkesporet. 

Feil under utbyggingen 

TRIKKESTANS: Studenter og ansatte på sykehuset som tar bussen fra John Collets plass til Rikshospitalet.

Trikken skulle egentlig begynne å gå mellom John Collets plass og Gaustadalléen høsten 2025. På grunn av forsinkelser vil holdeplassene Universitetet Blindern og Forskningsplassen være stengt frem til første kvartal 2026.

Grunnen til forsinkelsene er at Helse Sør-Øst underveis i byggingen avdekket en feil i plasseringen av master for de strømførende kjøreledningene. Mastene, slik de ble bygget, hadde ikke god nok sikkerhetsavstand til trikken. 

Omgjøringen av dette har forsinket prosessen med å få på plass en midlertidig holdeplass i Gaustadalléen og er grunnen til at den ikke vil stå klar før i 2026.

– Hvorfor kan ikke trikken gå til Universitet Blindern/Forskningsparken? 

– Fordi stoppet på John Collets plass har mulighet for at trikken kan snu, det har hverken stoppet på Blindern eller Forskningsparken, sier prosjektdirektør Semb 

–Hvorfor kan man ikke bare tilrettelegge for snumulighet på Blindern eller Forskningsparken istedenfor John Collets plass? 

– Trikkestopp med mulighet for å snu er det vi nå bygger i Gaustadalléen, men denne utbyggingen har tatt lengre tid enn vi forventet. Når dette stoppet åpner, vil trikken som vanlig stoppe på Blindern og Forskningsparken. 

 I perioden endeholdeplassen har vært John Collets plass har Ruter sørget for buss for trikk mellom John Collets og opp til Rikshospitalet.

Ikke aktuelt med prisreduksjon 

Universitas har kontaktet Sporveien og Ruter om kompensasjon for passasjerer rammet av stans i kollektivtransporten.

– Kunne en alternativ løsning vært prisavslag på månedsbilletter for passasjerer som rammes hardest av at trikken ikke går opp til Rikshospitalet? 

– Det er ikke aktuelt med reduksjon i prisene fordi det finnes erstatningstilbud på strekningen og fordi månedsbillett gir reiserett på alle ruters linjer og tilbud innenfor sonen den er gyldig i, svarer Øystein Dahl Johansen, pressevakt i Ruter.

– Men om bussen er forsinket – er det et fullverdig tilbud da? 

– Forsinkelser i kollektivtrafikken skjer hver dag, og av ulike årsaker. Ruter skal informere kundene godt om endringene og avvikene som skjer, og det gjør vi i ulike flater, blant annet i Ruter-appen.

Powered by Labrador CMS