Living for the weekend: – Alexis i Dynastiet hadde så store øredobber at hun måtte ta de av når hun snakket i telefonen. Siden har jeg levd og ånda for å pynte meg i helgene, sier Ingeborg Heldal. Som student var det dette lønna og lånet gikk til.

KK-redaktør Ingeborg Heldal: – Brukte opp alle pengene mine på fjas

Glamouren tømte studentlommeboken til bygdejenta Ingeborg Heldal. Hun mener det er i studietiden du blir «ditt eget menneske».

Ingeborg Heldal

• HVA: Exphil på Høgskolen i Lillehammer, tysk grunnfag og historie mellomfag på Universitetet i Trondheim, sosiologi grunnfag og PPU på UiO, journalistikk på Høgskolen i Oslo
  • NÅR: 1992-1997 og 2002-2004
  • AKTUELL SOM: Redaktør i kvinnemagasinet KK, ansvarlig for Topp-merkenavnet

– Mamma og pappa måtte hjelpe meg med forbrukslån det første halve året, og jeg husker jeg grein da pappa skulle ta meg med i banken fordi jeg hadde brukt opp alle pengene mine på fjas. Jeg klarte liksom ikke tenke fremover at jeg måtte ha penger til husleie.

Ingeborg Heldal ler oppgitt over sin egen økonomistyring som fersk student. Selv om det kun er 30 minutter til hun skal være i studio hos Radio Norge, prater hun lett og utfyllende om de mange erfaringene fra studietiden sin. KK-redaktøren har elsket glamour siden den amerikanske såpeoperaen «Dynastiet» kom på TV i 1981. Hun brukte derfor alle pengene sine på det hun selv kaller upraktiske klær og vonde hæler, for å kunne pynte seg i helgene. Hvordan hun kler seg i hverdagen har aldri vært så farlig, sier hun og peker på skitne joggeskoene sine.

– Med papirene mine kan aldri, aldri noen si til meg at jeg ikke er ordentlig journalist.

Ingeborg Heldal, KK-redaktør

En litt mer gnien student: Gunnar Garfors

Det første halvåret av studietiden beskriver Heldal som den kanskje mest krevende perioden i sitt liv. Motvinden skulle heldigvis fort snu, og hun snakker om årene som student med stjerner i øynene. Heldal ble raskt sosialt engasjert, og skrev blant annet for studentmagasinet Samfunnsviter’n i sin tid på Universitetet i Oslo. Et sosialt miljø kom raskere på plass enn studiestrukturen, og hun innrømmer at hun var en typisk skippertaksstudent med hjerte for en fest.

– Jeg festa nok kanskje litt mye. Men samtidig og, fader jeg angrer ikke på det heller, sant. På den tida i livet så klarte jeg å gå på fest fem ganger i uka og fortsatt stå opp om morran. Nå er jeg jo satt ut enda fordi jeg var på fest på lørdag.

I 1999 ble Heldal rikskjendis over natten, etter at USAs daværende president Bill Clinton stoppet for å snakke med henne i Oslos gater på sitt norgesbesøk. De mørke lokkene og det brede smilet gjorde at pressen straks dro paralleller til Clintons skandaløse flørt, Monica Lewinsky. Selv om PR-varmen åpnet noen dører for Ingeborg, liker hun å tro at hun hadde endt opp der hun gjorde uansett, bare at det hadde tatt litt lenger tid.

– For meg ble årene på journalisthøgskolen utrolig viktige. Jeg ble ofte møtt med kritikk som «Du er ikke ordentlig journalist. Du har fått muligheter du ikke fortjener». Men med papirene mine kan aldri, aldri noen si til meg at jeg ikke er ordentlig journalist.

Mer glamour og journalistikk? Morten Hegseth's studietid (3)

I lifecoach-aktig ånd krydrer Heldal intervjuet gjennomgående med råd om, og meninger med livet. Hun er klar på at å feile er en viktig del av det å lære. Vi bør slutte å være så trygghetssøkende, og tørre å tråkke litt feil eller skifte retning. Hun kaller det sin fanesak å aldri slutte og lære noe.

– Ingen kan ta fra deg det du kan. Det er liksom et sånn mantra. Du kan jo miste jobben, og ekteskapet kan gå til helvete, men det du kan, det er din kapital. Det kan ingen ta fra deg uansett hvordan de ytre rammene forandrer seg.