INGEN GENISTREK: Googles lansering av den sosiale nettverkstjenesten Buzz var ingen genistrek, skal vi tro de negative reaksjonene som har kommet i ettertid. FOTO: Creative Commons / Danny Sullivan

Jusstudent saksøker Google

Mener selskapet bryter personvernet

Publisert Sist oppdatert

*Google Buzz:*

  • Sosialt nettmedium etter modell av Facebook og Twitter, lansert 9. februar.
  • De som har Gmail-konto innmeldes automatisk i tjenesten.
  • Er blitt kritisert for å offentliggjøre lister over hvem den enkelte bruker har hatt e-postkontakt med.

Internettselskapet Google hadde planer om å knuse konkurrentene Facebook og Twitter med sin nyskapning Buzz. Den sosiale nettverkstjenesten har imidlertid ikke vært noen braksuksess blant brukerne.

Nå saksøker en jusstudent ved det amerikanske eliteuniversitetet Harvard søkemotorgiganten for brudd på personvernet, skriver ABC News.

– Strider mot personvernet

Det er den 24 år gamle jusstudenten Eva Hibnik som står bak søksmålet, etter å ha diskutert saken med en av sine forelesere på Harvard.

– Jeg mener de har gjort noe galt, sier Hibnik til ABC News.

– De meldte meg inn i et sosialt nettverk jeg ikke ønsket meg.

Hibnik reagerer særlig på at tjenesten offentliggjorde en kontaktliste basert på personer hun har kommunisert med per e-post.

I søksmålet heter det at Google Buzz strider mot flere lover, deriblant føderale lover om personvern ved elektronisk kommunikasjon, samt datasvindel og -misbruk.

På vegne av alle Google-brukere

Søksmålet reises ifølge Hibnik på vegne av alle Google-brukere. Som utfall ønsker hun en kjennelse som hindrer Google i opptre på lignende vis i fremtiden, samt økonomisk oppreisning.

Ifølge Gary E. Mason, en av advokatene som skal representere Hibnik, handler søksmålet primært om prinsipper.

– Det er ikke så mye det at vi forventer å skaffe millioner av mennesker hundrevis av dollar. Det vi gjerne skulle sett var en forpliktelse fra Google om at de ikke skal gjenta dette når de lanserer et nytt produkt, sier Mason til ABC News.

Søksmålet kommer i etterkant av en rekke negative tilbakemeldinger fra misfornøyde brukere. Ifølge Googles produktsjef for Gmail og Buzz, Todd Jackson, jobbes det kontinuerlig med å forbedre tjenesten.

– Vi hører tilbakemeldingene deres klart og tydelig, og etter at vi lanserte Google Buzz har vi jobbet døgnet rundt med å ta fatt i problemene dere har tatt opp, skriver Jackson i den offisielle Gmail-bloggen.

Powered by Labrador CMS