NSB skor seg på studentrabatten

Økonomer ved Universitetet i Oslo mener NSB bruker statsstøtten som skal gå til studentvelferd til å tjene ekstra penger.

Publisert Sist oppdatert

Samferdselsdepartementet bevilger hvert eneste år mellom 35 og 40 millioner kroner til NSB for at studenter skal få billigere togreiser. Flere økonomer Universitas har snakket med er samstemte i at studenter ikke får nok uttelling for pengene.

Professor i samfunnsøkonomi Nils-Henrik von der Fehr er en av dem.

– Studentprisene blir gitt av NSB ut ifra en forutsetning om å tjene ekstra penger, og ikke som det velferdstilbudet statsstøtten er ment for. Det vil ikke lønne seg å gi tilsvarende tilbud til menn i 40-årene, men for studenter med lite penger, spiller rabatter en stor rolle i forhold til hvilket fremkomstmiddel de velger, sier von der Fehr.

Prisdiskriminering

– Studenter er mer prisfølsomme, de har mindre penger og kan lett velge andre fremkomstmidler. Det ville trolig vært en bedriftøkonomisk god idé for NSB å gi studentene billigere reiser, uansett om de får statsstøtte eller ei, sier professor i samfunnsøkonomi Tore Nilssen.

Han mener departementet kunne vært mer påholdne, at det er mulig de kunne fått de samme rabattene uten ekstra bevilgninger.

– Nå er kanskje løpet kjørt. Samferdselsdepartementet deltar antakelig i et spill med NSB som de ikke kan komme ut av, legger han til.

Avdelingsleder ved Transportøkonomisk Institutt Kjell Johansen poengterer at NSB sliter økonomisk og trenger pengene fra staten. Allikevel mener han ordningen med statsstøtte er foreldet.

– Støtteordningen til studentrabatt er en levning fra gamle dager, i dag er det jo fritt frem å starte buss- og togselskap og gi rabatter i forhold til økonomisk gevinst. Det er merkelig at NSB får støtte til studentrabatter i det deregulerte markedet som nå råder.

Øremerket studentrabatt

NSB vil ikke uttale seg om saken fordi det pågår forhandlinger mellom departementet og NSB.

Alfred Bjørlo, politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet, er derimot klar i sine krav i forhandlingene med NSB. Selskapet skal gi studentene bedre billettpriser nettopp fordi de får en øremerket pott med penger til studentrabatter.

– Staten skal ikke betale rabatten fra første prosent. Vi bør først få de samme rabattene som andre kommersielle aktører, og deretter skal studenter få en ekstra prisreduksjon som NSB ikke kunne gitt uten statsstøtte, sier Bjørlo.

– Vi mener at NSB lurer oss, sier leder for Norsk Studentunion (NSU) Trond Enger.

– Mener du studentene burde få økonomisk støtte på andre måter enn ved rabatt på tog?

– Det er en tosidet sak. I utgangspunktet burde studenter selv få velge hva de skal bruke subsidiene til. På den annen side handler det om et miljøhensyn, hvis ikke studenter reiser med tog, ville de jo kanskje tatt fly eller bil i stedet.

Powered by Labrador CMS