Glamour og odyssé.
Jusrevyen og Blindernrevyen kjemper om publikums gunst. Med totalt ulike virkemidler.
Mens Steinar Bastesen var på premieren til blinderenrevyen, var Thomas Giertsen å se på jusrevyen. Giertsen, ubarbert også ved denne anledningen, var for øvrig den eneste blant publikum (med unntak av meg selv og fotografen) som ikke var kledd i smoking eller lang kjole.
Blinderenrevyen har løsnet mer på snippen. Rammene rundt er mindre formelle.
I sentrum serveres det kanapeer i pausen. På Blindern studenterhjem får skuespillerne blingser med makrell i tomat.
Wergeland vs. Welhaven
Utstyrt med ski på bena og med sekk på ryggen braker to innvandrergjenger sammen i en verbal fight. I Blinderenrevyen 2001: En revyodyssé taes vi med på en halvannen times ferd gjennom et spennende humorlandskap.
Hvem kan med størst rett kalle seg ekte nordmenn? På gebrokkent norsk forsøker gutta i Wergelandsgjengen å overbevise Welhaven-gutta om at deres uttale av ordet (ski-) «smørning» er den korrekte.
– Ordet «smuirnink», er et ord ale nordmenn må konne, sier Johan H. W. Basberg i rollen som wergelandgutt.
– Nai, det heter «smøernink», svarer Haagen Klette Lunde som Welhavengutt.
Med frimodighet og kreativitet sparkes det i både den ene og den andre retning.
I Studenterhjemmets peisestue får Terje Søviknes, hverdagsrasisme, reality-tv og stortingspolitikere gjennomgå.
Champis og kanapeer
– Vil du ha lavere lånerente? Det kan du bare glemme. Det kan du bare drite i din optimist. For når du ringer er vi ikke hjemme. Vi driver ikke veldedighet, synger ensemblet i nummeret Lånekassesang.
I jusstudentenes oppsetning
Rikes rett, harseleres det med både Lånekassen, kongehuset og Frp.
I pausen serveres det champagne og kanapeer i Frokostkjelleren.
Cabareten avsluttes med en sterk sang, glimrende utført av skuespiller Hege Modell. Hverdagsrasisme og Holmliadrapet er tema.
– Vi ville forsøke oss med en litt alvorlig avslutning, sier skuespiller Lars Hansen.
Det er paljettene, glamouren og den høye boafaktoren som kjennetegner revyen i Universitetets gamle festsal. Dette kan delvis forklares med at det er premierekveld.
– Hva skjer med champis\'a?
Det runger i skuespillergarderoben. Jusrevyens første forestilling er ferdig.
220 reyvarbeidere
– Det er blitt noen sene kvelder for oss, sier Knut Martin Løken, skuespiller i Rikes rett. Både han og skuespillerkollega Heidi Knudsen har jobbet tolvtimersøkter med jusrevyen de siste ukene.
På Blindern studenterhjem har man også lagt ned mye arbeid. En scene er bygd opp i Studenterhjemmets peisestue. Alle hjemmets 220 beboere har deltatt i forberedelsene til revyen og istandsetting av diskotek, barer og kasino. I tillegg har tekstforfattere, musikere og andre jobbet i flere måneder.
– Man blir nærmest utstøtt hvis man ikke vil bidra. Men det er ikke derfor vi gjør dette. Revyperioden er den desidert morsomste perioden ved Blindern studenterhjem, sier skuespillerne Mette Næser og Hanne Guldsten.
En behjelpelig revymedarbeider stiger inn gjennom forhenget som skiller skuespillergarderoben fra kasinoet. Denne gir en av skuespillerne noe å bite i. Skuespillerne skal på scenen igjen om ti minutter. De har to forestillinger hver kveld.
Øl i romerbad.
Etter studenterhjemmets revyodyssé inviteres publikum med på nachspiel.
– Revyen er slutt. Hva skjer nå? I kjelleren er svaret, kom og se. For nå er det nachspiel, synger en samlet skuespillertrupp i avslutningsnummeret. Peisestua på Blindern studenterhjem forvandles til Galleriet bar.
I kjelleren er det ytterligere to barer, hvorav den ene er kasino hvor de spillelystne kan friste lykken. I diskoteket snurrer kjentfolk som DJ Strangefruit og DJ Abstract plater. I Ulka bar spiller live-band hver kveld. Her kan man nyte ølen i en sofa med form som en nesten sluttet sirkel nede i romerbadet.
For jusstudentene stod middag med påfølgende festivitas på programmet etter premieren.
Tradisjon i fare
Annethvert år siden 1932 har beboerne ved Studenthjemmet deltatt i arbeid natt og dag for å få revyene ferdig. Nede i sentrum har jusstudentene satt opp cabareter og revyer siden 1949.
– Men dette er siste gangen vi får benytte Gamle festsal, sier Karen Elise Haug, cabaretsjef for jusrevyen.
I forbindelse med oppussingen av urbygningen må studentforeningene ved jus flytte. Den gamle professorboligen er aktuell som nytt tilholdssted for foreningene.
– Disse lokalene egner seg desverre ikke så godt til revy. Vi får heller ikke bruke Universitetets aula, sier Haug.
Med en bekymret mine slår hun fast at fremtidige revyer ved jus kan få problemer med å skaffe seg egnede lokaler.
Blindernrevyen 2001: En revyodyssé: Det mangler en del på skuespillerprestasjonene. Jeg har problemer med å finne revyens røde tråd. Det er mange underholdende numre. Det er dette som gjør Blinderenrevyen til en severdig seanse. Men numrene syes ikke sammen til en helhet.
Rikes rett: Revyen kunne lett oppfattes som en jålete og selvhøytidelig affære hadde det ikke vært for jusstudentenes selvironi.
Sangnumrene i denne revyen er de virkelige høydepunktene. Både tekstene og fremførelsen er imponerende.
Ser man bort i fra disse numrene blir det mye faghumor som lett går en hus forbi dersom en ikke er innvidd i jusens verden.
Instruktør:
Lars Reynert Hansen
Spilles til og med 4. mars.
Kl. 18.00 og 20.00 hver dag
Pris kr 100 inkludert nachspiel
Innleid instruktør
Tekster og melodier
er skrevet av skuespillere
og musikere.
Instruktører:
Yngve E. Marcussen
Haakon Strøm
Spilles til og med 3. mars.
Kl. 17.00 hver dag.
Pris kr 60/90
Tekstene er skrevet av innleide
instruktører i samarbeid med
en tekstgruppe.
Kapellmester og deler av
bandet er innleid.