2007 i et nøtteskall

Økonomiske kutt, ny minister og ølkonsum dominerte nyhetsbildet for studenter i 2007.

Året 2007 begynner med at kunnskapsminister Øystein Djupedal kritiseres etter å ha oppfordret studenter til å både studere mer og jobbe mer. Litt senere viser en spørreundersøkelse at 80 prosent av Norges befolkning mener studenter bør få mer penger slik at de kan studere på heltid. Sluttrapporten «Evaluering av Kvalitetsreformen» gjør ikke livet lettere for Djupedal. Der kommer det fram at reformen er tilpasset en gjennomsnittstudent som trolig ikke finnes lenger.

– Den typiske student har vist seg å være en atypisk student, og det er mulig at den politikken vi har ført til nå er dårlig tilpasset den studenten som er i dag, sa Djupedal i januar.

Et halvt år senere får Djupedal og den manglende satsingen på høyere utdanning mye av skylden for SVs valgnederlag. Djupedal går av i oktober, og hans ministerpost deles i to. Tora Aasland tar over ansvaret for forskning og høyere utdanning.

Budsjettkutt og lite fleksibilitet

Men ny minister løser ikke gamle floker på rappen. Selv om Aasland etter noen dager i ny jobb taler til 2000 demonstrerende studenter og sier hun vil være studentenes minister, har høsten 2007 vært kuttenes høst.

De 2000 studentene som sa «Nå er det nok!» får ikke kravet innfridd. 205 millioner må kuttes i 2008-budsjettet ved Universitetet i Oslo (UiO), og det vil få følger for alle fakulteter. På Det humanistiske fakultet vurderer man å fjerne Afrikastudier, og programansvarlig på arkeologi vil stoppe opptaket på grunn av ressursproblemer. Ved Det medisinske fakultet tyder mye på at allmennpraksisen forsvinner når fakultet svinger sparekniven og må snevre inn budsjettet med 20 millioner.

Studentene ved Det juridiske fakultet er likevel de som hittil best har fått merke innstramningene i budsjettet. Antall gjentaksforsøk på eksamen er redusert, og muligheten for utsatt eksamen ved sykdom er fjernet. Slik blir det enda vanskeligere for studenter i vanskelige situasjoner å få tilrettelagt studiene.

Men allerede i året som har gått har sistnevnte vist seg å være en vrien affære. I mars kom det frem at en student ved Det juridiske fakultet måtte levere hjemmeeksamen seks dager etter en fødsel. En annen student ved samme fakultet kunne rett etterpå fortelle at hun ble tvunget til å ta eksamen kun åtte dager etter at lillebroren hadde tatt sitt eget liv.

Niqab til besvær

Også rett til å ikle seg religiøse symboler har vært en debatt som har gått seg varm i løpet av året. I februar foreslår Lars Gule, daværende studieleder ved Høgskolen i Oslo, å forby det heldekkende ansiktssløret niqab ved universiteter og høyskoler. I november blir Gule overrasket, når det i en undersøkelse kommer frem at én av tre i den norske befolkningen vil ha et forbud mot niqab-bruk i høyere utdanning. Et lavt antall, mener Gule. Leder i Norsk Studentunion, Per Anders Langerød, mener derimot motstanden er skremmende sterk.

– Klesplagg, oppførsel, væremåte og religiøse symboler må aldri bli en del av regelverket for universitet og høgskoler, sier Langerød.

Jakt på personnummere og rotter

Prosjektet «Studenter og rusmidler» viser i september at én av tre studenter er i faresonen for helseskader som følge av sitt alkoholinntak. Samme rapport viser at studenter ved UiO røyker mindre enn befolkningen ellers, mens snus- og kokainbruken er på vei oppover.

Men om studenter sjangler etter for mange øl, så har UiO ikke vært helt stødige på personopplysningsloven i 2007. Over 3000 personnumre, navn og e-postadresser til studenter og ansatte ved Det medisinske fakultet lå i vår tilgjengelig på Internett i to måneder. Det til tross for at UiO tidligere har vært kritisert for dårlig sikring av personopplysninger. Universitetets senter for informasjonsteknologi mener Google må ta sin del av skylden. Avdelingsleder i Datatilsynet, Leif T. Aanensen mener det er en unødig bruk av personnummer ved UiO, men universitetet har ingen planer om å endre registreringsform.

For SiO og Studentboligene har heller ikke året forløpt uten juridiske underfundigheter. I januar kritiseres Studentboligene for å ha krevd leie av to personer for en leilighet – samtidig. Ut på høsten oppdages fuktskader og muggsopp i studentsiloen på Grünerløkka, og året avsluttes for Studentboligene med rottejakt på kjøkkenet i Vestgrensa studenthus.