
Gjør pensum billigere
Kompendier erstattes med gratis pensummateriale på et emne på IKOS. Med bedre informasjon vil flere studenter ved UiO få billigere pensum, mener initiativtakerne for pensumløsningen.


På Midtøsten-emnet MØNA 2503 krympet foreleser Jan-Erik Smilden kompendiet til det halve ved å legge ut lenker på emnesidene til de resterende artiklene. Artiklene er tilgjengelige via Universitetsbibliotekets (UB) nettsider. – Vi har fått laget en egen portal med stoff knyttet til Midtøsten. Der ligger det foreløpig over 60 artikler, både pensum og anbefalte artikler, forteller Smilden.
Studentene kan selv klikke seg direkte til artiklene og lagre dem, eller skrive dem ut direkte.
– Dette er kostnadseffektivt og tidsbesparende, og det gir studentene samtidig tilgang på flere ressurser og mer informasjon, sier Smilden.
Kompendier selges med en standard sidepris på 1,43 kroner, så med redusert antall sider i kompendiene vil prisen også bli redusert.
Prosjektet er foreløpig et samarbeid mellom Institutt for kultur og orientalsk språk (IKOS) ved Det humanistiske fakultet og UB, og Smilden mener foreleserne ikke blir godt nok informert om mulighetene for nettbasert pensum.
– Systemet kan brukes på alle institutter, og det er enkelt for forelesere å bruke, bare de blir gjort kjent med at det finnes, mener han.
I forrige ukes Universitas kritiserte studentparlamentsleder Heine Skipenes Universitetet i Oslo (UiO) fordi kompendiene er unødvendig dyre. Ettersom det er kjøpt abonnement for internettilgang til stoffet, blir det dobbelt opp å betale selvstendige kopipenger for trykking av kompendier, mente han. UiO-administrasjonen hevdet at Skipenes tok feil, og at pensumeksempelet han trakk fram ikke var representativt.
Seksjonssjef ved Seksjon for studieadministrative tjenester (SST), Torbjørn Grønner, sier at UiO, fra administrativt hold, ikke har noen formell policy på om forelesere skal bruke systemet IKOS nå benytter seg av.
– Burde ikke administrasjonen ha en overordnet plan på dette?
– Det virker jo rimelig å tilby det. Men dette er et faglig spørsmål og de som setter opp pensum må selv ta stilling til om det er hensiktsmessig å bruke disse ressursene i forhold til målene med faget, sier Grønner, men sier seg enig i at studenter og forelesere burde gjøres oppmerksomme på disse ressursene.