Snittkarakter for Clemet: B

19. oktober kan Kristin Clemet feire sitt toårsjubileum i ministerstolen. I den anledningen har Universitas bedt et bredt sammensatt panel av sensorer sette karakter på hennes innsats og prestasjoner innenfor høyere utdanning og forskning så langt.

Publisert Sist oppdatert

*Kristin Clemet – høydepunktene:*

* Hele perioden: Gjennomføringen av kvalitetsreformen.

* 19. oktober 2001: Kristin Clemet utnevnes til utdannings– og forskningsminister.

* November 2001: Regjeringen erklærer at de ikke vil innføre konverteringsordningen i studiefinansieringen, hvor stipend avhenger av avlagt eksamen, før kvalitetsreformen er fullstendig gjennomført.

* Høsten 2002: Konverteringsordningen innføres.

* 6. desember 2002: Ryssdal–utvalget, som i lys av kvalitetsreformen skal se på en ny lov for norske universiteter og høgskoler, opprettes. Protester fra studentorganisasjoner etter at den eneste studenten i utvalget håndplukkes av Clemet uten at studentorganisasjonene får mulighet til å uttale seg.

* Januar 2003: NOKUT, Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen, begynner sin virksomhet. Jobben er å evaluere kvaliteten ved alle norske utdanningsinstitusjoner hvert 6. år.

* 24. januar 2003: EFTA–domstolen sier nei til øremerking av vitenskapelige stillinger i høyere utdanning til kvinner. Clemet beklager dommen, og lover å arbeide videre med alternative likestillingstiltak.

* Høsten 2003: Kvalitetsreformen innføres.

* Høsten 2003: Ryssdal–utvalget leverer sin innstilling. Uenighet både innad i utvalget og blant berørte parter om hvorvidt utvalgets flertall går inn for å svekke gratisprinsippet i høyere utdanning, institusjonenes stilling i forhold til staten, og studentenes rett til representasjon i styrer og råd.

A: Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Viser stor grad av selvstendighet.

B: Meget god prestasjon som ligger over gjennomsnittet. Viser evne til selvstendighet.

C: Gjennomsnittlig prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder.

D: Prestasjon under gjennomsnittet, med en del vesentlige mangler

E: Prestasjon som tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer.

F: Prestasjon som ikke tilfredsstiller minimumskravene.

Trond Enger, leder i Norsk studentunion.

Positivt: At vi har fått fullfinansiert kvalitetsreformen.

Negativt: Vi synes at studiefinansiering er blitt lite prioritert. Kutt i reisestipendet, overgang til totalt konverteringsstipend, og ingen indeksregulering er ikke bra.

Karakter: C

Anne Marte Klubbenes, leder i Studentenes landsforbund

Positivt: Internasjonalt er Clemet veldig tydelig på at studentinvolvering, både formelt og reelt, er viktig.

Negativt: Hun har klart å snu synet på høyere utdanning kraftig i retning av en markedstilpassingsideologi, noe Ryssdal-utvalgets innstilling er et rent manifest for.

Karakter: C. Innsats og effektivitet trekker opp, innholdet trekker ned.

Kirsti Koch Christensen, rektor ved Universitetet i Bergen

Positivt: Clemet og hennes administrasjon er mer oppmerksomme overfor våre innspill enn tidligere ministere har vært. Og selv om vi innen budsjettene kunne ønske oss mer, ser vi av helheten at hun har gjort en god jobb innad i regjeringen

Negativt: Det er vanskelig å plukke ut en enkelt ting.

Karakter: B+

Arild Underdal, rektor ved Universitetet i Oslo

Positivt: Hun har satt et nytt og renere fokus på kvalitet fremfor volum. Hun har en inviterende arbeidsform, med mange åpne høringer og gode muligheter for innspill.

Negativt: Det er et spørsmål om hun har litt vel stor tro på litt enkle markedsløsninger fremfor mer komplekse løsninger.

Karakter: A.

Jarle Aarbakke, rektor ved Universitetet i Tromsø

Positivt: Hun er kunnskapsrik og engasjert, og har skapt oppmerksomhet om høyere utdanning og forskning.

Negativt: Utviklingen går i riktig retning, men for sakte. Jeg og statsråden har en felles utfordring i videreutviklingen av forståelsen for at satsingsområder i Norge også må ta regionale hensyn.

Karakter: Det blir for tabloid.

Eivind Hiis Hauge, rektor ved NTNU

Positivt: Glad for at finansieringen av reformen er på plass. Flott at hun har satt innhold og kvalitet i fokus i skolen.

Negativt: Hun vært litt brå og udiplomatisk. Men jeg har forståelse for dette – jeg er brå og udiplomatisk selv.

Karakter: A.

Powered by Labrador CMS