
Snittkarakter for Clemet: B
19. oktober kan Kristin Clemet feire sitt toårsjubileum i ministerstolen. I den anledningen har Universitas bedt et bredt sammensatt panel av sensorer sette karakter på hennes innsats og prestasjoner innenfor høyere utdanning og forskning så langt.
A: Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Viser stor grad av selvstendighet.
B: Meget god prestasjon som ligger over gjennomsnittet. Viser evne til selvstendighet.
C: Gjennomsnittlig prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder.
D: Prestasjon under gjennomsnittet, med en del vesentlige mangler
E: Prestasjon som tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer.
F: Prestasjon som ikke tilfredsstiller minimumskravene.
Trond Enger, leder i Norsk studentunion.
Positivt: At vi har fått fullfinansiert kvalitetsreformen.
Negativt: Vi synes at studiefinansiering er blitt lite prioritert. Kutt i reisestipendet, overgang til totalt konverteringsstipend, og ingen indeksregulering er ikke bra.
Karakter: C
Anne Marte Klubbenes, leder i Studentenes landsforbund
Positivt: Internasjonalt er Clemet veldig tydelig på at studentinvolvering, både formelt og reelt, er viktig.
Negativt: Hun har klart å snu synet på høyere utdanning kraftig i retning av en markedstilpassingsideologi, noe Ryssdal-utvalgets innstilling er et rent manifest for.
Karakter: C. Innsats og effektivitet trekker opp, innholdet trekker ned.
Kirsti Koch Christensen, rektor ved Universitetet i Bergen
Positivt: Clemet og hennes administrasjon er mer oppmerksomme overfor våre innspill enn tidligere ministere har vært. Og selv om vi innen budsjettene kunne ønske oss mer, ser vi av helheten at hun har gjort en god jobb innad i regjeringen
Negativt: Det er vanskelig å plukke ut en enkelt ting.
Karakter: B+
Arild Underdal, rektor ved Universitetet i Oslo
Positivt: Hun har satt et nytt og renere fokus på kvalitet fremfor volum. Hun har en inviterende arbeidsform, med mange åpne høringer og gode muligheter for innspill.
Negativt: Det er et spørsmål om hun har litt vel stor tro på litt enkle markedsløsninger fremfor mer komplekse løsninger.
Karakter: A.
Jarle Aarbakke, rektor ved Universitetet i Tromsø
Positivt: Hun er kunnskapsrik og engasjert, og har skapt oppmerksomhet om høyere utdanning og forskning.
Negativt: Utviklingen går i riktig retning, men for sakte. Jeg og statsråden har en felles utfordring i videreutviklingen av forståelsen for at satsingsområder i Norge også må ta regionale hensyn.
Karakter: Det blir for tabloid.
Eivind Hiis Hauge, rektor ved NTNU
Positivt: Glad for at finansieringen av reformen er på plass. Flott at hun har satt innhold og kvalitet i fokus i skolen.
Negativt: Hun vært litt brå og udiplomatisk. Men jeg har forståelse for dette – jeg er brå og udiplomatisk selv.
Karakter: A.