TORA AASLAND, Forsknings- og høyere utdanningsminister fra Sosialistisk Venstreparti (SV).

140 000 i studiestøtte

...og kunnskap skal prioriteres foran forsvar og vei.

HØYERE UTDANNING PÅ DAGSORDEN

• Universitas vil hver uke fram mot Stortingsvalget presentere to partiers politikk for forskning og høyere utdanning. Denne uken: Sosialistisk venstreparti og Venstre
  • Neste uke: Høyre og Arbeiderpartiet

Fra valgprogrammet:

SV vil:

• Arbeide for at rekrutteringen til høyere utdanning blir mindre avhengig av kjønn, klasse og etnisitet.
  • Styrke kvaliteten i utdanningene ved å øke basisbevilgningene slik at institusjonene kan sikre forskningsbasert undervisning med god oppfølging og bruk av alternative lærings- og vurderingsformer.
  • Arbeide for å opprettholde kunnskapsinstitusjonene som frie, uavhengige institusjoner med stor autonomi, eid og finansiert av det offentlige. Partiet vil øke basisfinansieringens andel av de totale bevilgningene til feltet.
  • Foreslå tiltak for å øke andelen kvinnelige forskere. Først og fremst ved stimulerende tiltak for stipendiater og bedre kriterier for tilsetting i post.doc-stillinger, men om
  • nødvendig også gjennom øremerking av forskerstillinger.

• Utrede offentlige kjøp av studieplasser eller opprettelse av offentlige studium for
  • utdanninger med betydning for samfunnet som i dag utelukkende eller i overveiende grad gis ved institusjoner som krever studiebetaling.

• Styrke desentralisert høyere utdanning, og styrke og videreutvikle profesjonsutdanningene.
  • SV vil fase ut de resultatbaserte komponentene og erstatte dem med finansieringsordninger som også tar kvalitative og strategiske hensyn.
  • Jobbe for en opptrapping av forskningsbevilgningene, i første omgang til at en prosent av BNP brukes på offentlig finansiert forskning. Partiet har som mål å styrke næringslivets forskningsbidrag vesentlig.

– Vil SV gå ut med noen garantier i forsknings- og utdanningssaker hvis partiet blir sittende i regjering?

– SV ønsker en konkret opptrappingsplan for forskningsbevilgningene, og vil sørge for at veksten fortsetter som den har gjort i denne regjeringsperioden. Vårt mål er at vi skal fortsette å øke basisbevilgningene, midler til stipendiatplasser, nye studieplasser, utstyr og post.doc-stillinger. Vi vil også fortsette med å bygge minst 1000 nye studentboliger i året.

– Hvor viktig er utdanning og forskning i SVs politikk?

– Kunnskap og miljø er de to viktigste sakene i SVs valgkamp, og disse to sakene henger sammen. SVs mål er å skape en grønn kunnskapsøkonomi, som må bygges på økt kunnskap, mer forskning og omlegging til miljøvennlig næringspolitikk.

– Hva er hovedprioriteringene for SV i utdanningspolitikken?

– Det viktigste er å skaffe plass til alle de nye studentene i årene som kommer, og øke kvaliteten på undervisningen. Det er viktig å sette universitetene i stand til økonomisk å kunne ta i mot nye studenter, blant annet gjennom de friske pengene som følger med flere studieplasser og basisbevilgninger. Økt studiekapasitet og nye studenter skal det legges til rette for, det skal ikke gå ut over kvaliteten.

– Ønsker SV å endre dagens studiefinansieringssystem?

– SV går inn for elleve måneders studiestøtte. På sikt bør denne støtten tilsvare 2G, altså to ganger grunnbeløpet i folketrygden. Det tilsvarer omtrent 140 000 kroner i året. Vi ønsker å få til dette så fort som mulig, men kan ikke angi et eksakt tidspunkt.

– Hva må nedprioriteres for å oppnå dette?

– Kunnskap må prioriteres foran utgifter til forsvar og vei.

– Hvordan vil SV styrke kvaliteten i utdanningen?

– Kvaliteten må styrkes gjennom økte ressurser til lærekrefter og tettere oppfølging av studentene, blant annet gjennom seminarundervisning og god veiledning.

– Hvor stor del av BNP bør gå til forskning og høyere utdanning?

– Tre prosent av BNP bør gå til forskning og utvikling, hvorav det offentlige skal stå for én av disse prosentene. I tillegg vil vi gi store bevilgninger til høyere utdanning, men dette er ikke knyttet til noe prosentmål.

– Er Norge tjent med at store høyskoler blir gjort om til universiteter?

- Det er ikke noe mål i seg selv å ha flere universiteter.

– Det er ikke noe mål i seg selv å ha flere universiteter. Men dersom høyskoler tilfredsstiller de faglige kravene som stilles til å være universitet, er det naturlig at de oppnår en slik status.

– Hva vil SV gjøre for å bedre vilkårene for forskning og utdanning?

– SV har ledet an i en historisk vekst for norsk forskning, og oppnådd en realvekst på seks prosent. Denne veksttakten vil vi fortsette. Ved universiteter, høyskoler og forskningsinstitutter bør basisbevilgningen økes.

– Hvordan stiller SV seg til sponset forskning?

– Forskningen er helt avhengig av eksterne bidrag og vi ser absolutt nytten av at det kommer inn forskningsmidler fra eksterne kilder, men vi har klare regler for at sponsorer ikke skal være med på å styre forskningen.

– Hvilke andre av SVs kjernesaker tror du studenter er opptatt av?

– SV mener at en god politikk for forskning og høyere utdanning, kombinert med god studiefinansiering og gratis høyere utdanning, er i studentenes interesse. Vi tror også at studenter er opptatt av miljø. Vi tror studentene er enige med SV i at de største utfordringene handler om å løse klimakrisen og å skape et grønt kunnskapssamfunn.