BARNEVENNLIG: Det blir lek og moro for flere når studentbarnehagene nå har oppnådd full barnehagedekning.

100 prosent barnehagedekning!

Ok, 95 prosent, da. Men i praksis vil alle studenter som ønsker det få plass ved Studentbarnehagene i løpet av kort tid.

Sjelden har det vært så godt å være student og forelder. Ikke bare er dollarkursen rekordlav og prisen på smågodt kjempehøy, men nye tall fra Studentbarnehagene underlagt Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) viser at 95 prosent av søkerne har fått innvilget plass på de rundt 640 barnehageplassene som tilbys – mot tidligere år, hvor dekningsprosenten har vært nede i 85 prosent.

– Mot slutten av måneden vil vi høyst sannsynlig ligge tilnærmet hundre prosent dekning, fordi noen studentforeldre også tar ut sine barn av barnehagene. Riktignok vil dette tallet falle igjen, ettersom vi får inn nye søknader, men det vil jevnt holde seg over 95 prosent, sier en fornøyd avdelingsdirektør Mette Margrethe Lie ved Studentbarnehagene.

Har du lyst har du lov

Hvis du likevel havner på venteliste trenger du trolig ikke å stå mer enn noen få uker, i høyden noen få måneder, i kø. Tidligere kunne det ta inntil et år, ifølge Lie. Innenfor et avgrenset tidsrom vil det derfor i praksis være snakk om full barnehagedekning for studenter med barn.

Årsaken til økningen skyldes riktignok i hovedsak endringen i Barnehageloven, som garanterer foreldre full barnehagedekning. Dette har gjort det lettere for studentforeldre å søke seg inn på lokale barnehagetilbud, og har trolig gjort at søknadstallet til Studentbarnehagene har gått noe ned i forhold til tidligere år.

Flinke folk

Men barnehagelov til tross: Direktøren har god grunn til å smile ettersom 2008 har vært et godt år for Studentbarnehagene, også av andre årsaker. Profil- og brukerundersøkelsen til SiO, som ble lagt frem i vår, plasserte Studentbarnehagene på topp blant SiOs virksomheter når det gjelder brukertilfredshet, med hele 81 prosent som opplyste at de er fornøyde med barnehagetilbudet.

I den nye undersøkelsen «bedrekommune.no», som vurderte private og offentlige barnehager på grunnlag av foreldres tilbakemelding på kriterier som omsorgsevne, trygghet og sikkerhet for barna, kom Studentbarnehagene ut på topp i landet.

– De gode resultatene skyldes dyktige folk i alle stillinger. I motsetning til en rekke andre barnehager, er barnehagene våre utelukkende bemannet med høyt utdannete folk, med bachelor- og mastergrader innenfor områder som barnehage- og barnevernspedagogikk, sier direktøren.