
Studenter klager på psykisk læringsmiljø
Studenter ved Norges Veterinærhøgskole har klaget på det psykiske læringsmiljøet til skolens læringsmiljøutvalg.
I oktober i fjor skrev Universitas at studenter ved Norges veterinærhøgskole (NVH) studerte opptil 70 timer i uken på grunn et hardt studieopplegg. Fire studenter som alle studerer under dette opplegget, går nå ut mot det psykiske læringsmiljøet.
– Det er veldig viktig at alle studiesteder tilbyr et opplegg det går an å leve under. Dersom studiehverdagen preges av stress vil dette gå ut over kvaliteten, sier studentrepresentant i læringsmiljøutvalget (LMU), Melinda Lønning.
Får ikke ferie
Mange av innvendingene i brevet samsvarer med resultater fra tidligere undervisningsevalueringer. Et av disse punktene er at studieemnene overlapper alle feriene, slik at mange studenter aldri legger fra seg pensum.
– Utbrenthet er noe som rammer flere og flere i dagens samfunn, jeg tror det derfor er viktig at studentene lærer seg å koble av fra studiene, sier Lønning.
Flyttet pensum fremover
Rekor ved NVH, Lars Moe ser alvorlig på dette, men understreker at skolen har vært bevisste på det psykiske læringsmiljøet ved utformingen av studieoppleggene.
– Tidligere klaget studentene på at det var for lite å gjøre det første året. Vi flyttet derfor mer pensum fremover i studiet, fra og med høsten 2002. I ettertid kan det virke som vi kanskje overdrev litt, sier han.
Til utredning
Siden LMU ble opprettet i fjor høst, har de først og fremst viet ressurser til den fysiske siden av læringsmiljøet. Leder Erik Ropstad mener likevel at det psykiske aspektet også er viktig.
– Det psykiske læringsmiljøet er meget viktig for kvaliteten i våre utdanninger. Læringsmiljøutvalget vil derfor ta initiativ til å foreta en utredning på dette området, sier han.
Saken er nå sendt videre til en undervisningskomité som ser på hvordan en omorganisering av studieblokkene kan gjøre studiehverdagen lettere.