JOBBER MYE: -- Inntektsgrensen bør enten fjernes helt, eller ihvertfall økes betraktelig, sier Marthe Kaasa Færø. Hun har tid til venner, er engasjert i studentaktiviteter, har B i snitt og deltidsjobb ved siden av studiene.

Jobb påvirker ikke studieløp

Det er liten sammenheng mellom hvor mye man tjener ved siden av studiene og studieforløp, viser en ny undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

Inntektsgrensen:

  • 2004: 104.500 kr
  • 2005: 108.680 kr
  • 2006: 113.027 kr

Undersøkelser om jobb og studier:

  • NIFU-STEP 2006: Liten sammenheng mellom hvor mye man tjener og studieprogresjon.
  • Sentio 2005: 38 prosent av de spurte mener inntektsgrensen bør heves.
  • NIFU-STEP 2004: 47 prosent av studentene har deltidsjobb. Disse bruker kun en time mindre på studier enn studenter som ikke jobber.
  • NIFU-STEP 2002: Deltidsjobb går utover studenters fritid, ikke studietid.

– De som tjener mer enn inntektsgrensen har tilnærmet samme studieprogresjon som de som tjener mindre, sier forsker Vibeke Opheim ved NIFU STEP.

Det viser en fersk rapport som bygger på tall fra Ligningsregisteret og Lånekassen. Undersøkelsen er kun laget på grunnlag av inntekt, og tar ikke tak i hvor mye tid de med høy lønn bruker på jobb.

– Hev grensen!

Ine Marie Eriksen (H), leder av utdanningskomitéen på Stortinget, er ikke er overrasket over resultatet. Inntektsgrensen fastslår hvor mye man årlig kan tjene mens man mottar stipend, og ligger i dag på 113.027 kroner. Eriksen mener grensen bør heves.

– Vi bør absolutt vurdere et høyere tak for inntektsgrensen i forhold til der den ligger i dag, spesielt nå når flere undersøkelser viser at jobb ikke påvirker studiene, sier Eriksen, som mener at å jobbe ved siden av studiene er sunt.

– Det er et sunnhetstegn. Mye tyder på at man på den måten lærer seg å være mer effektiv, og at det kan bidra positivt til studiene, sier hun.

– Ikke aktuelt

Men Åge Rosnes, statssekretær i Kunnskapsdepartementet, forteller at regjeringen ikke har noen planer om å heve inntektsgrensen.

– Vi har ikke ubegrenset med midler, hvis vi hadde det, hadde det ikke vært noen motsetning mellom tilgang til alle og høyere inntektstak. Det ville vært litt urimelig om folk kunne tjene tre millioner og få lån og stipend som andre, sier Rosnes.

Han understreker imidlertid at regjeringen har andre planer for studentene.

– I Soria Moria-erklæringen står det at vi skal øke lån og stipend. Det er først og fremst det studentorganisasjonene ønsker.

Rosnes får støtte fra SV-kollega Rolf Reikvam i Stortingets utdanningskomité.

– Vi må fremelske heltidsstudenten – uansett! Det er ikke en ønskelig

situasjon at studenter jobber mye ved siden av. Studier er mer enn studieprogresjon, du skal delta i studentfellesskapet, være med i samtaler og diskusjoner, og få tid til refleksjon, sier Reikvam.

– Umulig uten jobb

Jørn Henriksen, leder i Norsk Studentunion (NSU), sier en studiehverdag der det er mulig å være heltidsstudent er langt unna:

– Boligprisene har økt med over 40 prosent de siste årene. Hvis du ikke bor

hjemme hos foreldrene dine, er du nødt til å ta en deltidsjobb ved siden av, sier Henriksen.

Han mener det må settes inn tiltak både for å få boligprisene ned og for å

løfte inntektstaket.

– Det ville være rimelig å i det minste kunne tjene 150.000 kroner ved siden av

studiene, sier han, men legger til at det viktigste vil være å bedre studiefinansieringen.

– For lav inntektsgrense

Marthe Kaasa Færø studerer på bachelorprogrammet medievitenskap. Hun mener

den lave inntektsgrensen er urettferdig når studenter som jobber ved siden av studiene kan bevise at det ikke går utover studieprogresjonen. I 2004 tjente hun litt over 125.000 kroner, og fikk derfor redusert stipendet med 9.000 kroner. Hun hadde karakteren B i snitt, og var aktivt engasjert i studentfellesskapet ved siden av.

– Det å jobbe hardt burde jo belønnes, ikke straffes, sier hun, og legger til at hun ikke ser på jobben som et slit:

– Jeg trenger jo pengene, men i tillegg ser jeg på det å jobbe ved siden av som god erfaring. Jeg trives godt i jobben, og føler at mitt engasjement der styrker meg i studiene.

Powered by Labrador CMS