INFORMASJONSAUTOSTRADA: Mange forskjellige aktører frister med muligheten til å rase med superfart gjennom Internettet. Universitetet i Oslo valgte å anbefale sine studenter og ansatte Telenor, mens NTNU prioriterte billigere Bluecom og NextGenTel.

Utdrag fra UiOs nettsider

Takket nei til billig bredbåndavtale

Bredbånd til kr 279,– uten bindingstid, kunne bredbåndsleverandøren Bluecom tilby universitetsstudenter. ­– Ja takk, svarte NTNU. – Nei takk, svarte UiO.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg synes det er kjemperart, sier en lettere oppgitt Frank Grodal i Bluecom.

– Vi fikk rett og slett beskjed om at vi ikke var bra nok.

Dette semesteret avsluttet Universitetet i Oslo (UiO) avtalen med NextGenTel som Universitetets prefererte bredbåndsleverandør for studenter og ansatte. I stedet er det inngått en ny avtale med Telenor.

– Ville ikke forhandle

Mens Bluecom tilbyr bredbånd til 279 kroner i måneden uten bindingstid, koster Telenors avtale 349 i måneden med 12 måneders binding. Dette utgjør en prisforskjell på hele 25 prosent.

– Det er ni kriterier der det er evaluert forskjeller mellom leverandørene. Bluecom ble ikke evaluert som best på noen av kriteriene, verken på grunnlag av det innsendte tilbudet eller gjennom forhandlingene, sier Kjell Gunnar Thomsen i Universitetets Senter for Informasjonsteknologi (USIT).

Bluecom deler ikke samme oppfatning.

– De ville ikke en gang forhandle med oss, ifølge Grodal.

Størrelsen teller

Ifølge nettavisen digi.no hadde Telenor per andre kvartal 2004 rundt 55 prosent av bredbåndsmarkedet. Dette utgjorde om lag 235 000 privat- og bedriftskunder. NextGenTel hadde til sammenlikning en markedsandel på 18-19 prosent markedsandeler, og Bluecom og dets moderselskap Catch hadde sammenlagt 30 000 privat- og bedriftskunder, en markedsandel på sju prosent. I tillegg til kabelselskapet UPC var Catch dermed blant de fire største bredbånds-tilbyderne per andre kvartal, og var i tillegg den andre største tilbyderen i forhold til omsetning, på grunn av gode bedriftskunder.

– Hva Bluecom kan tilby oss på et senere tidspunkt, vil fremtiden vise, anbudets mål var å få et totalt sett best mulig tilbud om tjenester der det foreligger et tjenestemessig behov for bredbånd. Tilbudet er basert på en åpen konkurranse med opplyste kriterier, hvor av pris, tekniske forhold, brukerstøtte og andre forhold inngår, sier Thomsen.

Tilbud?

Studenttilbudet fra Telenor har tilsynelatende samme kriterier som det tilbudet vanlige forbrukere får. Samme pris, samme binding, samme tjenesteinnhold.

– Hva er forskjellen mellom studenttilbudet og det helt vanlige tilbudet fra Telenor?

– UiO legger til grunn at leverandøren over tid kommer med relevante tilbud som privatpersoner ved UiO finner attraktive. Det står selvfølgelig den enkelte fritt til å velge å kjøpe disse tjenestene fra hvem de ønsker, men det er tjenestene fra Telenor som UiOs støtteapparat har mulighet til å yte brukerstøtte på. Vi valgte det som vi ut fra kriterier synes var best, det var ikke noe behov for flere, sier Thomsen.

Pressetalsmann i Telenor, Dan Melgård, viste selv lite om bredbåndsavtalen da Universitas tok kontakt, og henviste til USIT.

VPN-krøll

Ved Norges Teknisk Naturvitenskapelig Universitet (NTNU) får man både NextGenTel og Bluecom for en billigere penge, med akkurat samme avtalevilkår som Bluecom tilbød UiO.

– Vi har valgt å ikke inngå avtale med Telenor da det er problematisk i forhold til Ciscos Virtuelle Private Nettverk (VPN) løsning som vi benytter oss av, sier Knut Vik ved ITEA, som er NTNU sitt svar på USIT.

Vik legger også til at Bluecom er billigere på lave hastigheter, mens NextGenTel er billigere på de høye hastighetene.

Vik forklarer videre at NTNU ikke hadde noen betenkeligheter med å godta tilbudet fra Bluecom.

– For det første fordi det er et pristilbud, og en av hovedsakene er at de ikke krever fasttelefonabonnement. Dessuten er de kjøpt opp av Catch, de har derfor større dekningsgrad enn før, forteller Vik, som tror mange NTNU-studenter benytter seg av bredbånds-tilbudene.

På Universitetets nettsider kan du nå lese følgende:

«UiO har valgt Telenor som primærleverandør fordi deres tilbud er godt egnet for dem som vil ha en enkel hjemmekontor-løsning. Ønsker du en rimelig bredbåndslinje med nok kapasitet til å surfe på internett, lese mail / news etc., er Telenor mest gunstig.

UIO anbefaler ADSL fra Telenor. (Det siste står i fete typer.)

På Universitetets nettside kan du også lese «OBS!Kampanje-tilbud frem til 31. oktober 2004!» Kampanjetilbudet går imidlertid ikke bare til studenter og ansatte ved UiO, men til alle kunder av Telenor.

Powered by Labrador CMS