
– Vederhus er for ung
Mange er skeptiske til UiO-studentens rektorstunt. Men kandidat Vederhus får overraskende støtte fra profilerte undervisere.

Jeg tror jeg kommer til å stemme på Vederhus.
Arnt Maasø, førsteamanuensis ved Institutt for medier og kommunikasjon. @undersaktit:Fem rektorer om rektorvalget @mt:Spørsmål 1: Kan en 23 år gammel student være kvalifisert til å være rektor for UiO? @mt:Spørsmål 2: Hvordan ville du håndtert din egen jobb som 23-åring? @mt:Jarle Aarbakke, rektor ved Universitetet i Tromsø @mt:1. – Mannen er frisk, og det er morsomt, men jeg mener helt klart at han ikke er kvalifisert. Det å lede et norsk universitet krever betydelig ledererfaring. Hvis man ser på de som er kvalifisert til slike jobber, så har de alle en tung faglig bakgrunn. Du skal skjønne institusjonene, samfunnslivet, det politiske spillet og det internasjonale spillet. Du skal ha vært i Stortingets korridorer, og du skal ha gjort dine tabber. Et minimumskrav er at du er en internasjonalt anerkjent professor. Jeg synes dette er totalt urealistisk. @mt:2. – Som 23-åring hadde jeg ikke vært i stand til å gjøre noen ting som rektor, og jeg var ikke noen dårlig student. Jeg ville vært totalt avhengig av absolutt alle rundt meg. Jeg begynte som rektor da jeg var 59 år. Men det var fortsatt en bratt læringskurve, selv om jeg blant annet hadde vært dekan fra før av. @mt:Marit Boyesen, rektor ved Universitetet i Stavanger @mt:1. – Nei, det kan han ikke. Jeg mener en slik posisjon krever en høy vitenskapelig kompetanse og lengre ledererfaring. Det krever også lang erfaring som forsker og underviser. Rektorstillingen krever mer enn det en kan ha rukket å lære seg når man er 23 år. @mt:2. – Det er nærmest utenkelig at jeg ville klart det. Da var jeg midt i et utdanningsløp, og jeg hadde ingen arbeidserfaring fra universitet. Selv om mange er kunnskapsrike i ung alder, vil det å være rektor kreve mange års erfaring, innsikt og modning for å kunne lede en så omfattende og kompleks institusjon som universitetet er. @mt:Kari Toverud Jensen, rektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus @mt:1. – Det må de som skal velge ham avgjøre. Formelt er det ingen ting i veien for det. @mt:2. – Det kunne jeg nok ikke, jeg har trengt de årene jeg har bak meg med utdanninger, erfaringer og utfordringer for å fylle rollen som HiOAs rektor. @mt:Torbjørn Digernes, rektor ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). @mt:1. – Det er strenge formelle krav til stillingen som rektor ved et universitet. Skal man ha øverste ansvar for blant annet forskning og undervisning på dette nivået, er vitenskapelig kompetanse en forutsetning. Det er derfor viktig at rektor har førstehånds og bred erfaring med forskning og undervisning på høyt nivå, og at vedkommende har høy akademisk standing. På denne bakgrunn vil jeg si at en 23-åring nok ikke vil ha de kvalifikasjonene som trengs. @mt:2. – Med hånden på hjertet: nei. @mt:Yngvild Wasteson, rektor ved Norges veterinærhøgskole @mt:1. Det er jo spenstig av ham å stille. Men det å være rektor ved UiO er en formidabel jobb. Det er en jobb som krever en del erfaring, både fra undervisning, forskning og ledelse. Jeg vil anta at en student som rektor ville fått en utfordring når det gjelder legitimiteten fra mange av de ansatte. Spesielt når det gjelder forskningsaktivitet. @mt:2. Jeg hadde ikke greid den jobben da jeg var så ung. Det er jeg helt overbevist om. Da jeg var 23 år var jeg leder for veterinærmedisinsk studentutvalg. Det var en stor nok oppgave for meg i den alderen.
– Ikke et vondt ord om akkurat denne kandidaten, men rektor bør verken han eller noen annen student være, sier Raino Malnes, professor i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo om Torkil Vederhus\' (23) oppsiktsvekkende rektorkandidatur.
I forrige uke ble det kjent at Vederhus, studentpolitiker og masterstudent i bioinformatikk, vil stille i vårens rektorvalg ved UiO. Foreløpig er han også eneste motkandidat til nåværende rektor Ole Petter Ottersen.
Han får neppe Malnes’ stemme.
– Å lede et universitet krever erfaring som ingen som ennå er student, har skaffet seg, sier han.
Thomas Hylland Eriksen, professor i sosialantropologi ved UiO, slutter seg til Malnes.
– Vi må huske at universitetet er for andre enn studenter, vi er også mange vitenskapelige ansatte. Det er visse deler av rektorgjerningen som krever erfaring, en type allsidighet som det tar noen år å skaffe seg, sier Hylland Eriksen.
Spennende program
Selv om mange akademikere er skeptiske, finnes det også flere som støtter Vederhus som rektorkandidat.
Arnt Maasø, førsteamanuensis ved Institutt for medier og kommunikasjon, synes det er spennende at Vederhus stiller til valg som rektor.
– Det er klart at det er veldig små sjanser for at han vinner valget. Men han har et veldig spennende program. Og han har mer relevant ledererfaring enn enkelte tidligere rektorer før de fikk jobben, sier Maasø.
– Kommer du til å stemme på Vederhus?
– Jeg har ikke bestemt meg helt enda, men jeg tror at jeg kommer til å stemme på ham. For meg er det viktig å markere betydningen av undervisning og studier. Det har vært et forsømt område, både under Ottersen og Ellingsrud før ham, sier Maasø.
Han mener Ottersen har vært en god representant for UiO utad, men at han har viet mindre oppmerksomhet til utdanningskvaliteten på Universitetet.
Støttes av Ørjasæter
Elin Ørjasæter, førstelektor ved Markedshøyskolen, er også positiv til Vederhus som rektor.
– Da jeg først hørte at han skulle stille, tenkte jeg at dette var en slags PR-kampanje. Men da jeg leste om programmet hans, syntes jeg at han hadde mye fornuftig å komme med. Spesielt når det gjelder det å prioritere undervisningen, sier Ørjasæter.
Hun mener ikke at Vederhus’ unge alder trenger å være en hindring.
– Han er mer kvalifisert til å være rektor enn til å lede en bedrift med 30 ansatte. Grunnen til det er at en universitetsrektor har en stor stab med hjelpere. Kulturminister Hadia Tajik er ikke så gammel hun heller, selv om hun er leder for et departement, sier Ørjasæter.
Avviser kritikken
Vederhus selv erkjenner at hans unge alder kan by på utfordringer. Likevel mener han at han som student har bedre innsikt i hvilke prioriteringer som trengs for å bedre utdanningskvaliteten.
– Jeg er en underdog fordi jeg er yngre. At jeg er ung vil nok til tider være utfordrende. Utover det håper og tror jeg at det er argumentene og ikke alderen som teller, sier han.
Ole Petter Ottersen avviser at han som rektor ikke har prioritert utdanningskvalitet høyt nok.
– Studiekvalitet har vært vår første prioritet fra dag én i min rektorperiode. I det første budsjettåret, 2010, øremerket vi et ganske stort beløp til fakultetene, samtidig som vi omdisponerte ressurser, til å bruke på å bedre studiekvaliteten, sier rektoren.