
Musikkhøgskolestudentene slakter kantinetilbudet
70 prosent er svært lite eller lite fornøyd med kantinen.



– Jeg har inntrykk av at utvalget på baguetter og alle slike ting er mye dårligere her på Musikkhøgskolen enn i andre SiO-kantiner. Borte hos Menighetsfakultetet for eksempel, har de langt større utvalg, sier Nikolai Hatløy Matthews, nestleder i studentutvalget ved Norges musikkhøgskole (NMH).
Matthews er langt fra alene om å mene at Musikkhøgskolens kantine ikke er god nok. Så mange som 41,6 prosent av studentene ved Musikkhøgskolen svarer i en studentevaluering fra høsten 2009 at de er svært lite fornøyd med kantinens vareutvalg og kvalitet. Hele 29,2 prosent gir nest lavest score.
Har blitt verre og verre
Musikkhøgskolen hadde en tilsvarende undersøkelse i 2007, som også gav dårlige resultat. På tross av studentenes klare tale, ble lite gjort etter forrige undersøkelse, og studentene blir stadig mer misfornøyde.
– Vi i studentutvalget har snakket med studentkantinen igjen og igjen om dette her. Vi har gått til Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) flere ganger, og har kommet med forslag til forbedringer, sier Matthews.
Leder av læringsmiljøutvalget Bjørg Julsrud Bjøntegaard forteller at de har forsøkt å forbedre kantinen helt siden undersøkelsen i 2007.
– Vi prøver å presse på det vi kan i forhold til SiO. Vi har vært i kontakt med både representanter fra vår egen kantine og SiO sentralt, sier Bjøntegaard.
Dårligste resultatet noen gang
Administrerende direktør i Studentkafeene Alain Clérambault arrangerte et møte med Musikkhøgskolen i desember i fjor etter å ha sett det dårlige resultatet i rapporten. Da fant de ut at de trengte mer informasjon om hvor problemene ligger. De utførte derfor en Falkøye-undersøkelse, der anonyme studenter prøver ut SiOs serveringssteder.
– Vi sendte dem til Musikkhøgskolen for å sjekke kvaliteten på mange forhold. Resultatet som kom, var det dårligste resultatet vi noen gang har fått på en slik undersøkelse, sier Clérambault.
– Negativ holdning hos betjeningen
Bjøntegaard forteller at flere studenter har svart i fritekstkommentarene i undersøkelsen at de er misfornøyde med servicen fra betjeningen. Misnøyen er også å finne hos studentleder Matthews.
– Folk klager i utgangspunktet på utvalget og kvaliteten, men nå har det i tillegg blitt en negativ holdning fra betjeningen. Det hender man ofte står lenge i kassen og venter på å betale mens to fra betjeningen for eksempel bare står der og tørker av benken.
Theodor Thornhill studerer utøvende klassisk ved Musikkhøgskolen og forteller at det generelt er dårlig stemning hos betjeningen. Også han har hatt dårlige erfaring-er med unødvendig venting.
– Det hender det står fem fra betjeningen på kjøkkenet og prater sammen mens det står ti personer i kø og venter på å betale, sier Thornhill.