Lånekassen vil gjøre det lettere for tilbakebetalerne

Med ny nettjeneste.

Publisert Sist oppdatert

Lånekassen har lansert en ny tjeneste på sine nettsider som skal gjøre det enklere for tilbakebetalere å søke om betalingsutsettelse eller rentefritak. Dermed kan de 500 000 som betaler ned på studiegjelda si nå gjøre det papirfritt.

– Både studentene og tilbakebetalerne ønsker å betjene seg selv, og det er gledelig at vi kan gjøre det enklere for brukerne våre. Dagens studenter kan leve et papirfritt liv med Lånekassen. Nå er det tilbakebetalernes tur. Vi har nå nesten alle tjenestene på nett, nå også søknad om rentefritak, sier Astrid Mjærum, informasjonssjef i Lånekassen, i en pressemelding.

Ifølge tall fra Lånekassen søker hvert år rundt 100 000 kunder om betalingsutsettelse eller sletting av renter på deres studielån.

Samtidig har bruken av Lånekassens nettsider eksplodert de siste årene. Hittil i år har nettjenestene deres hatt over fem millioner besøk, sammenlignet med 4,3 millioner i fjor og 3,7 millioner året før.

Astrid Mjærum mener det er viktig at Lånekassen kan tilby en stor del av sine tjenester gjennom nettsidene, og sier at det vil komme flere tjenester for selvbetjening i tiden fremover.

– Nettbruken sparer ressurser både for den enkelte, miljøet og samfunnet for øvrig.

– Hvis kundene ordner de enkle og greie tingene selv på nett, får vi bedre tid til de sakene som ikke er A4, sier Mjærum i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS