Om sønnen som også ble værmelder i NRK: -Det har han valgt på egen hånd, jeg har aldri pushet ham til å drive med meteorologi, sier Gislefoss.

Gislefoss den første

Kristen Gislefoss fant seg til rette i regntunge Bergen. Studietiden skremte ham ikke fra å vie resten av livet til været.

Kristen Gislefoss

• Hva: Realfag og meteorologi ved UiB
  • Når: 1973-1980
  • Aktuell med: Værmelder i NRK

– Jeg var ingen superstudent, men jeg kom meg nå gjennom. Karakterene var vel så som så, men jeg kan ikke huske å ha strøket på eksamen noen gang, sier Kristen Gislefoss som er det kjente fjeset fra værmeldingene i NRK.

Den høye mannen forteller med mild sørlandsdialekt om studietiden ved Universitetet i Bergen.

– Jeg leste vel egentlig ganske jevnt frem mot eksamen, det ble ikke så mye skippertak. Og resultatene ble greie nok. Etter realfag med matematikk og forberedende, fulgte noe informatikk og kjemi, sier programlederen.

Gislefoss kom seg gjennom studiene på normert tid, men med militærtjeneste underveis.

– Jeg var på Værnes i 13 måneder, og hadde gode dager der. Jeg tok noen fag mens jeg var der òg.

Det du lærte av informatikk den gangen – drar du nytte av det ennå?

– Jeg programmerte mye i starten av jobbkarrièren, og laget noen programmer, men jeg betviler egentlig at noe av det er i bruk i dag. Utviklingen har gått raskt!

Krølltoppen skrev hovedoppgave om lokalklima.

– Jeg vurderte å skrive om negative miljøeffekter i Norge av utslipp i Polen, blant annet fra kullkraftverk, men da jeg fikk tilgang på en masse data som følge av en bijobb jeg hadde, virket det naturlig å bruke det til noe, humrer han.

Jobben som hos Meteorologisk institutt fikk han rett etter studiene; veien til værmeldinga på NRK fulgte senere.

– Jeg prøver å ikke snakke så mye om været hjemme, det blir nok av det på jobb. Jeg er glad i all slags vær, selv om det kanskje er uvær det er mest interessant å følge med på. Det er den største utfordringen. Pent vær, det er enkelt!

– Mye av miljøbevegelsen blir litt hysterisk

Kristen Gislefoss, værmelder i NRK

Var det noen værtegn underveis i studiene som kunne ført deg andre steder enn til meteorologien?

– Jeg kunne begynne i oljebransjen, og fikk tilbud om å jobbe med seismikk der. Jeg har også PedSem (tilsvarende PPU, red. anm.) og undervisningskompetanse for videregående skole, i realfag, og kunne gått inn i fast jobb der.

Våren har virket kjølig i år, men Gislefoss forsikrer om at det allikevel har vært varmere enn normalt – i år igjen.

– Jeg synes allikevel mye av miljøbevegelsen blir litt hysterisk. Det er bred enighet i fagmiljøene om at vi har menneskeskapte klimaendringer, og at det er noe vi må jobbe for å få bukt med. Men den krisemaksimeringen vi ser i mediene tror jeg kan gi motsatt virkning i befolkningen.

Ja, så folk spiser bacon og kjører SUV på trass, nærmest?

– Ja, enkelte gjør kanskje det. Klimagruppene krisemaksimerer så folk flest gir blanke faen. De burde være mer edruelige, ha en mer folkelig tilnærming. Det er bedre å ikke skremme vekk den jevne borger.

Sønnen til Gislesfoss har også blitt et kjent værmelderfjes i NRK. Helt lik sin far. Hvordan ble Gislefoss-familien Norges eneste værmelderdynasti?

– Ja, du tenker på sønnen min? Han endte jo også opp med å melde været på NRK. Det har han valgt på egen hånd, jeg har aldri pushet ham til å drive med meteorologi. Han begynte med isbreer, men de gikk altfor sakte for ham! Han var ikke så mye med meg på jobb, og jeg tror han var mest opptatt av å få softis i pausen.

joakimpb@universitas.no