Danse-Trygve: Jeg liker selv å kalle meg en glad-danser, sier Trygve Slagsvold Vedum og forteller at han danset mye sving i studietida.

Trygve Slagsvold Vedum: Kronisk skippertakstudent

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum stortrivdes i akademia, men ikke med akademisk snikksnakk.

Trygve Slagsvold Vedum

• STUDERTE: Statsvitenskap og sosiologi på UiO, (1999-2002)
  • HVA: Leder av Senterpartiet, Bonde
  • AKTUELL MED: Stortingsvalg til høsten

– Det beste minnet fra studietiden? Det må være da jeg lå med dama mi på plenen utenfor det humanistiske fakultetet.

– Lå du med dama di på..

Vedum bryter ut i den intense, varme latteren som han er så kjent for. Mer om dette senere.

Som tjueåring begynte Vedum å studere statsvitenskap og sosiologi på Blindern. Da var han allerede yrkesfaglig utdannet agronom, og ferdig med et årsstudium i realfag på Høgskolen i Hedmark. Til tross for eventuelle fordommer mot byfolk, gikk overgangen mellom by og land smertefritt, hevder han.

– Blindern har til en viss grad et tverrsnitt av befolkningen, så man finner alltids likesinnede. Så nei, overgangen var ikke vanskelig, for det var et hyggelig og mangfoldig miljø.

Arbeidsjernet Siv Jensen: Slik var studietiden

Vedum var på ingen måte en unnasluntrer, men som aktiv i og etter hvert leder for senterungdommen, tok verv mye av oppmerksomheten.

– Det ble en del lange dager på lesesalen på SV-fakultetet også, slår han fast.

Han nøler litt før han innrømmer:

– Jeg har sovet mye på den lesesalen.

Vedum dundrer løs med nok en salve av den rungende latteren, og den smitter.

– Jeg hadde nok evnen til å bli distrahert. Verv krever alltid at du må gjøre noe innen i morgen. Med studiene er fristen først om tre uker, sier han.

– Så du var en skippertaksstudent?

– Ja, kronisk! Det er bare sånn jeg er. Jeg bekymrer meg ikke så mye om det som kommer. Det er egentlig en fordel som partileder, når det er så mye som skjer.

Studentenes partibarometer: Senterpartiet øker stort blant studenter

Senterpartilederen mimrer om gode og dårlige forelesninger, men understreker at han husker de gode best. Han mener de beste er der foreleseren klarer å skape undring hos publikum.

– Forelesere er såmenn. De skal så frø av kunnskap som siden skal spire til nysgjerrighet, sier han, tydelig fornøyd med jordbruksmetaforen sin.

Han mener dette er utdanningens viktigste formål, og beklager at det ofte viker for nyttetenkning. Derfor advarer han studenter mot å ensrettet jobbe med sikte på eksamen. Dette var ikke et problem for Vedum, selv om det kunne bli litt for mye av det gode.

– Jeg husker jeg hadde en muntlig eksamen. Sensor spurte meg om jeg kunne fortelle om noe fra en bok som var på pensum. Jeg måtte legge meg flat og svare at jeg visste hvor den lå hen, men at jeg ikke hadde åpnet den. Da lo vi godt, både sensor, professoren og jeg, sier han og ler.

Vedum mener det er viktig å stoppe opp, og å sette ett skråblikk på det man lærer.

– Gjør man ikke det, rekker man ikke å undre seg over det man har lært. Da blir man heller ikke kritisk til det man lærer.

For debatt og kritisk refleksjon kunne han gjerne ha sett mer av da han studerte på Blindern.

– Det var for få som stilte spørsmål i forelesningene, og da ble det ikke mye debatt. Jeg synes studentene burde ha utfordret foreleserne mer.

– Gjorde du det?

– Nja, jo jeg gjorde vel det. Jeg har fått høre i ettertid at jeg stilte en del kritiske spørsmål i EU-faget. Faren min var foreleser, så jeg har vokst opp med livlig diskusjon og debatt hjemmefra.

MDG-Hansson: Ble arrestert i studietiden

Den tidligere landbruksministeren trivdes godt med de teoretiske fagene, men tok tidlig avstand fra glosene han mener akademikere gjerne smykker seg med.

– Å kunne diskutere og forelese uten å jåle seg med fremmedord. Det er den største akademiske kunst, sier han.

Avslutningsvis kommer Vedum med følgende råd til studentene som leser til eksamen:

– Unn deg en halvtime i ny og ne ute på plenen i godværet. Det er så fantastisk fint å ligge der ute.

I det vi er på vei ut av Stortinget, huker han tak i oss for å forsikre seg at vi ikke misforsto ham: han hadde ikke sex på plenen utenfor Det humanistiske fakultetet. De bare lå i gresset og slappet av. Til tross for dette var opplevelsen visstnok lykken oppsummert.

Audun Lysbakken: Tydde også til skippertaket