Festfysikk

@tingo:HVEM: Selda Ekiz (28)

Jeg stod i fare for å få nervous meltdown. Da dro jeg til Cuba

STUDERTE: Mastergrad i fysikk ved Universitetet i Bergen (UiB)

NÅR: 2007-2012

AKTUELL MED: Gullruten-pris for programlederjobben i Newton

Hun ble kåret til Norges nest mest sexy dame samtidig som hun gjorde vitenskap gøy for barn. Eller som bladet Mann oppsummerte det så fint: «Hun får pappa til å elske barne-tv». I helgen ble Selda Ekiz kåret til årets kvinnelige programleder for innsatsen i vitenskapsprogrammet Newton.

Det var da Ekiz så en Schrödingers katt-episode om CERN-laboratoriet at hun bestemte seg for å hoppe ut av psykologistudiet ved Universitetet i Bergen, og heller bli fysiker.

– Psykologi har så flytende og vage svar, jeg var gira på å studere noe som var mer konkret, som hadde mer med tall å gjøre enn mennesker.

Ekiz sammenligner fysikklinja i Bergen med den første sesongen av TV-serien The Big Bang Theory.

– Det er litt sånn vi var: Nerdete og veldig interessert i faget vårt. Vi hadde også en Sheldon, en som var som han jøden og en som Raj. Vi manglet bare en Penny, men Penny er jo dum, så hun vil jeg hvertfall ikke være, forteller Ekiz lattermildt.

I løpet av studietiden fikk Ekiz og noen medstudenter ressurser til å lage fysikkshow med knall og bang som de reiste rundt med. Målet var å rekruttere 16-åringer til å studere realfag. Showet var med på å gi henne jobben i Newton.

– Vi fant ut at instituttet hadde enormt mye ubrukt utstyr i kjelleren som vi kunne bruke.

Men etter noen år ble det vanskeligere å skaffe penger til showet. Realfagsrekruttering var ikke så populært lenger.

– Det er veldig dumt synes jeg. Istedenfor å jobbe på Narvesen – som helt sikkert er en fin erfaring, altså – så kunne vi gjøre noe studierelevant og tjene penger samtidig.

Ekiz holdt ikke bare på med nerdete underholdning på fritida, hun var også komiker.

– Jeg begynte med stand-up da jeg ble dumpa av eksen min. Ikke at jeg snakket om eksen altså, men det var en kul greie jeg fikk penger for. Jeg fikk jo til og med lov til å stå på Latter og fremføre etter hvert.

I motsetning til mange studenter levde Ekiz svært godt økonomisk i studietida. Ved å kaste seg inn i diverse deltidsjobber, blant annet som vitenskapelig assistent, jobbet hun nesten 100 prosent ved siden av studiene.

– Mot slutten av studiene var jeg så lei og stod i fare for å få nervous meltdown, som de fleste får. Da dro jeg til Cuba. Cuba er en helt fantastisk plass å dra til når man er lei av eksamen. Der har de hvite strender, salsa-musikk og dårlig Internett. Anbefales.

Det var allikevel fagidiot-debattene og den heite dansinga på fysikerbaren H-Bar som står sterkest i Ekiz’ studietid-minne.

– Til H-Bar kom ikke bare studentene, men også professorene og stipendiatene. Der kunne folk være så nerdete de bare ville og man kunne utveksle stories over en øl eller to. Jeg husker spesielt godt et nach vi hadde på masterkontoret. Da danset vi hele natten fordi vi ikke hadde mer drikke igjen. Man trenger ikke alltid alkohol for å kose seg, vet du, det var gøy lell.