Lege med klovnenese

Programleder Siri Kristiansen i Lørdagsrådet har vært personlig trener for delfiner, og ville egentlig bli marinbiolog.

HVEM: Siri Kristiansen

STUDERTE: Møbelsnekker, lys og sceneteknikk, tekst og reklame

NÅR: 1997-2005

AKTUELL MED: Programleder for Lørdagsrådet på P3, som i høst er blitt TV-program

Hvordan utdanner man seg egentlig til rådgiver i selveste Livet?

Siri Kristiansen og hennes kjendisgjester gir hver uke råd om hvordan håndtere alt fra høylytte naboer til problematiske sexliv. Vi må tilbake til tekst og reklame-linja på Westerdals for å finne ut hvordan det startet.

– I klassen vår var det egentlig ingen som brydde seg så veldig om reklame. Mange gikk der av tilfeldigheter. Selv vet jeg egentlig ikke hvorfor jeg gikk der.

Etter å ha tenkt seg om, vet hun:

– Det handlet vel om at jeg ikke ville begynne å jobbe.

Slik tror Kristiansen det var for to tredjedeler av klassen. Programlederen er en del av Westerdals gylne humorgenerasjon, og gikk i klasse med Odd Magnus Williamson, Else Kåss Furuseth, Henrik Thodesen og Tore Sagen.

– En Dagbladet-journalist skrev en artikkel om klassen vår og Westerdals. Det sto det at var en skole for folk du ikke trodde gikk på skole. Og sånn var det virkelig. Altså, Jono El Grande gikk i klassen min (musikervenn av Ari Behn journ.anm.).

På en av de mange skolefestene sa en i klassen: «Jeg ender alltid opp med å snakke om alvorlige ting med deg», etter å ha betrodd seg til henne.

– Det tok jeg som et kompliment først, men så ble jeg lei meg. Jeg hørtes jo kjedelig ut. Men han hadde rett. Uansett hvor mye konfetti og diskomusikk det måtte være rundt, ender jeg alltid med de alvorlige samtalene.

Dette høres jo ut som jobben du har i dag?

– Ja, jeg er litt som Patch Adams, legen med klovnenese, sier Kristiansen og ler.

Rett før hun startet reklamestudiene på Oslos kreative høyborg, dro hun til Hawaii for å jobbe som delfin-PT (ja, den jobben finnes faktisk, journ. anm.).

– Jeg har alltid digga store pattedyr, og ville gjerne jobbe med dem. Derfor sparte jeg opp masse penger og dro til Hawaii for å jobbe på et delfinlaboratorium som personlig trener for delfinene. Min jobb var å trene, mate og logge delfinenes aktivitet.

Vel hjemme fra et halvår på den amerikanske stillehavsstaten, mønstret Kristiansen ombord på et nederlandsk forskningsskip.

– Jeg skulle være med skipet opp norskekysten for å merke spekkhuggere. Men etter mye sjøsyke den første uken hoppet jeg av skipet, og marinbiologistudiene ble aldri påbegynt.

35-åringen tror alle yrker er morsomme. For en periode.

– Når rørleggeren er på besøk, får jeg lyst til å bli rørlegger. Når jeg er hos tannlegen, får jeg lyst til å bli tannlege.

– Planlegger du allerede hva du skal gjøre senere i karrieren?

– Jeg kommer nok til å holde på med det jeg gjør nå en god stund. Etter det er planen å bli gartner utenfor NRK-huset på Marienlyst. Da skal jeg stå ute i solsteika og plante blomster og luke bedd mens jeg vinker inn til gamle kolleger som står inne med høretelefoner og lager radio.