– Når jeg leste, så leste jeg

Mens «de pene folka på jussen» satt med poloskjorter, hadde Abid Raja selvlysende klær og hengebukser fra Diesel. Slik var hans studietid.

HVEM: Abid Raja

STUDERTE: Rettsvitenskap og kriminologi på UiO

NÅR: 1996-2002

AKTUELL SOM: Førstekandidat for Venstre i Akershus

Det er ingen tvil om at det er Abid Raja som kommer kjørende. Portrettbilder av ham er klistret utover begge sidene av bilen.

– Rett etter valgkampen er det veldig kleint, nå er det greit. Ulempen med å ha bil med bilde av seg selv på, er at du ikke kan kjøre fort. Haha!

Raja forteller ivrig at bilen har 422 hester og er fullt ut elektrisk. Hadde ikke vi avbrutt ham, kunne han nok snakket om el-biler og miljøpolitikk en god stund.

Men nå er det studietiden vi vil høre om.

Planen etter fullførte jusstudier var å ta doktorgrad, men Raja ble rangert som nummer to på en stipendiatstilling han søkte på.

– Tittelen på oppgaven var «Krigføring i Allahs navn». Og vet du hva en av begrunnelsene for avslaget var? At den ikke var samfunnsaktuell. Haha!

Raja rister på hodet som om han nettopp har fått beskjeden.

– Den kan de angre på. Oppgaven var jo forut for sin tid. Lite samfunnsaktuell, ja, særlig!

Bortsett fra avslaget, har Raja bare godord å si om juridisk fakultet.

– Det høres rart ut, men jeg fant mye glede i jusbøkene.

Men hvis Raja bare hadde sittet på lesesalen, hadde han ikke blitt politiker. At snakketøyet var i orden, ble han for alvor klar over som talsperson for Pakistansk studentersamfunn. Det var der hans offentlige karriere startet, i TV-debatt med Carl I. Hagen. Raja lærte studieteknikk tidlig, ble underviser i studieteknikk som fag, studieveileder, satt i Studentparlamentet i flere år og var leder for fadderordningen. Samtidig hadde han diverse jobber.

– Du høres irriterende effektiv ut?

– Når jeg leste, så leste jeg. Jeg fant et system på dagene som passet meg bra.

Raja kommer med et råd til dagens studenter:

– Alle bør jobbe i det private før de jobber i det offentlige.

Venstrepolitikeren tenker seg om kjapt.

– Ehm, kan jeg si det? Nei, jeg mener ikke det som politiker, men for studenter: Hvis du har jobbet i det private først, blir du veldig effektiv. I det offentlige er det mye kos, kaffe, fredagsmøter og interne prosesser.

Er det én ting han angrer på, så er det at han ikke var involvert i det sosiale livet på jussen. Han tror han hadde glidd lettere inn hvis klesstilen var en annen. For mens de pene folka – som han kaller dem – satt med poloskjorter, gikk han med selvlysende klær og hengebukser fra Diesel.

– Der kom jeg, yo, ikke sant, så sitter de poloskjortene der. Det var ikke helt meg. Jeg fant min krok et annet sted.

Da han en sjelden gang var med på fest, ville medstudenter ta på håret hans.

-- De fra distriktene hadde aldri sett en innvandrer før.

– De fra distriktene hadde aldri sett en innvandrer før.

Så er tiden ute, og Raja har ikke rukket å ta mer enn én slurk av kaffen.