Sparetips

Tiggertesten

Snart oppheves den over hundre år gamle loven som forbyr tigging, og studenter kan vurdere dette som inntektskilde. Vi har testet. Her er noen tips til hvordan man kan overleve uten å tigge.

De som ikke smiler sender meg hånlige blikk. Jeg sitter strategisk plassert utenfor Kirkerista med lua liggende på bakken foran en bedende plakat, og med pensum trygt plantet i hendene.

I fjor ba Stortinget regjeringen om å fjerne forbudet mot tigging. Byrådsleder Erling Lae (H) frykter derfor at Oslo kan bli et «fristed i Europa for tiggere».

Universitas’ utsendte ville se om vi studenter snart kan flytte lesesalen ut på gata og samtidig tjene penger.

– Late faen

Ti minutter har gått og jeg har ikke mottatt stort annet enn oppmerksomheten til cirka 70 prosent av dem som passerer. I det Odd Arne ved siden av selger nok et eksemplar av =Oslo, stopper en middelaldrende mann med solbriller og singlet. Det er ikke så lett å se om han leser plakaten eller ser stygt på meg, men han blir stående ubehagelig lenge. Jeg parerer blikket hans med et bedende smil og han begynner å gå mens han rister oppgitt på hodet.

– Din late faen, sier en gateselger fra Amnesty.

Et av de lengste kvarterene i mitt liv har snart passert, og jeg er nær ved å miste motet. Odd Arne gjør enda et salg.

En potensiell kunde

En danske slår seg ned og spør hvordan det går.

– Sånn passe, sier jeg og ser ned i lua.

Der har jeg puttet i litt penger fra pengeskålen hjemme. Det er viktig at folk ikke tror de er de eneste som gir.

– Mannen drar fram et blad og forteller at vi studenter bør ta et kritisk oppgjør med evolusjonsteorien. Han er hinduist og representerer bevegelsen Inteligent Design; en kreasjonistisk bevegelse som vil utfordre evolusjonsteorien på vitenskapens premisser.

Selv om jeg knapt forstår halvparten av hva mannen sier er han så hyggelig at jeg biter på.

– Hva skal du ha for bladet?

– Ti, tjue, tredve kroner. Det kommer an på hvor mye du har.

– Ja du får se hva du finner, sier jeg og ser ned i lua igjen.

– Jeg kan ikke forsyne meg fra tiggerskålen din, svarer han.

Mannen går med på å ta femtilappen som ligger der hvis han kan legge tilbake tjue kroner.

20 minutter har passert og jeg er 30 kroner i minus.

Onkel kommer

I det mannen har gått oppdager jeg to konstabler ridende på hester oppover Karl Johan. Ettersom Stortingets pålegg er til behandling hos Justisdepartementet, er jeg fortsatt rammet av loven om Løsgjængeri, Betleri og Drukkenskab. Jeg slår ned plakaten og gjemmer lua.

Jeg har så vidt fått butikken på beina igjen og det mirakuløse skjer. To jenter på rundt 16 år kommer bort og slenger i hver sin slant. Jeg blir forfjamset og får så vidt fram et takk. Og det går ikke lenger enn et par minutter før en mann rundt 40 slenger oppi en tjuekroning.

Jeg begynner nesten å like dette og bestemmer meg for å gi meg på topp.

– Ikke verst

– Hvor mye har du tjent, spør =Oslo-selger Odd Arne Wilson.

– Hvis jeg ikke regner med bladet jeg kjøpte har jeg vel tjent 35 kroner.

– Det er ikke så verst, men det går veldig opp og ned så du har nok vært heldig.

Han har tigget penger ved Kirkerista i over 20 år, men er glad han nå har begynt å selge den nye norske versjonen av «The Big Issue».

– Jeg har aldri spurt folk om penger, det ligger ikke til meg. Jeg setter meg ned og så får folk gi hvis de vil. Det lønner seg å kjenne folk som går forbi for det er ofte det er de samme som gir, sier han.

– Hvor mye har du solgt den siste timen?

– Ti stykker tror jeg. Det blir to hundre kroner det, smiler han.

Jeg skjønner at jeg har blitt utkonkurrert. Jeg graver i kassa, finner fram førti kroner, og kjøper en avis.

• Sjekk legathåndboken Det finnes et utall stipender fore de som fyller de rette kriteriene, og sikkert noen for deg.
  • Eksponer deg for i reklame. Det er faktisk mulig å tjene penger på å lese e-post med reklame. Obs. se opp for tvilsomme pyramidespill gjennom «tips en venn». Og les alt du takker ja til. Det er ofte en hake. Sjekk www.cashread.com, www.mypaidemails.com, www.sendmoreinfo.com.
  • Gratis internett. Finn ut om naboen har et trådløst nettverk og spør om lov til å kople deg på.
  • Gratis vareprøver. Det finnes mer enn studentens startpakke. Så lenge du følger ALLE regler til punkt og prikke og vet hva du takker ja til, kan du ordne deg alt fra gratis trening og babyutstyr til mat. Innebærer ofte at navnet ditt blir brukt til videre målrettet reklame. Sjekk www.gjerrigknark.no
  • Gratis ved. Reklame i posten kan være ypperlig brensel.
  • Billig øl. Det er ikke nødvendig å betale femtilappen for en pils. Sjekk www.utelivsguiden.no.
  • Reis billig. Kjøp charterbilletter dagen før eller utnytt priskrigen mellom flyselskapene. Sjekk www.travelmarket.no
  • Billig strøm. Finn din billigste kraftleverandør. Sjekk www.konkurransetilsynet.no/kraftpriser/
  • Frys brødet. Skjær opp brødet, putt det i fryseren og tin skivene i brødristeren. Slik slipper du å kaste det etter tre dager.
  • God oversikt over studentrabatter inndelt geografisk. Se www.studentrabatt.no.
  • Sitt hårmodell. Det er ofte gratis eller svært rimelig.
  • Finn billigste mobilabonnement. Se www.telepriser.no
  • Gratis sms. Send fem gratis sms hver dag fra gule sider. Se www.telefonkatalogen.no
  • Få flere sparetips på epost. Send mail til spareguide@hotmail.com