Klovner i kamp

Når sykehusklovnene skal glede de sykeste barna kan resultatet bli både latter, skrekkblandet fryd og beskjed om å dra til helvete. Nå jubler de over å ha fått sin egen utdanning.

Oppdatering: Dagen på Ullevål sykehus starter med pasientinformasjon og kaffe.
Teamwork: -- Trenger du litt massasje, spør Tovar under en grundig oppvarming med bøy og tøy.
– Velkommen ut: Barna som er så heldige å få dra fra sykehuset, får en klovnete avskjed.
Forberedelse: – Vi bruker kun sminke, ikke masker eller noe slikt som kan skremme barna, forteller Tovar idet han med stødig hånd påfører eyeliner.
Dobbel identitet: Klovnene må selvfølgelig ha egne ID-kort, et kort som er gyldig langt utover menneskets levetid.
Klovnerock: Man kan fort risikere å bli lokal rockestjerne når man er pasient på en avdeling med sykehusklovner.
Spillopper: Spenningen er på topp idet Marsipan og Coco viser frem triks og talenter.
Bøllefrø: – Disse er litt frekkere enn konfetti, for de er bitte små, smiler Tovar bredt, før han raskt legger til at de hjelper til å vaske opp hvis de søler.

Sykehusklovnene:

• I 2014 arrangeres det for første gang i Norge fordypningskurs for profesjonelle skuespillere som vil spesialisere seg i sykehusklovneri. Kurset går over tre uker og to helger, men før man får delta må man bestå opptaksprøven.
  • Sykehusklovnene er en profesjonell gruppe scenekunstnere som har spesialisert seg i arbeid med barn på sykehus.
  • Hovedmålet er: Alle barn innlagt på sykehus skal få besøk av sykehusklovner.
  • Tove Karoliussen og hennes klovn Beate Kræsj Pling startet opp ved det første besøket på Ullevål sykehus i 2001.
  • I dag er det 15 scenekunstnere som bedriver klovneri på landets sykehus.
  • Geir Lippestad er styreleder i foreningen Sykehusklovnene.
  • Den første sykehusklovnen fant sted i London for over 100 år siden.
  • Kilde: www.sykehusklovnene.no

– Å, så fint kostyme du har fått, utbryter Arturo Tovar i stor begeistring idet hans klovnepartner for dagen, Melanie Dahl, tar frem sitt flunkende nye kostymet med oransje selebukser.

Det lyder svak nynning på vaktrommet ved Ullevål sykehus mens klovneklærne tas på. Fargerike bukser, stripete og ulike sokker, og til slutt den gjenkjennelige, røde nesa. Tovar og Dahl skal snart bli til henholdsvis señor Cocodrilo Barracuda (Coco) og Marsipan.

– Klovnen speiler meg, forklarer Tovar stolt.

Alle skuespillerne i Norge som jobber som sykehusklovner utformer sin egen karakter og får derfor et meget personlig forhold til sin klovn.

En sykehusklovn skal skape et avbrekk i sykehushverdagen for barn ved landets sykehus. De jobber alltid i par og tuller seg gjennom barneavdeling for barneavdeling – i dag på kirurgisk og medisinsk.

– Vi kaller oss et positivt forstyrrende element, sier Tovar.

– Det er ekstra viktig å være tilpasningsdyktig når man er sykehusklovn. Denne rollen er helt spesiell, sier Tovar. For med sine skuespillerbakgrunner skal han, Dahl og de 13 andre aktive sykehusklovnene i Norge ikke bare kunne frembringe latter; de må også lære seg medisinske termer, for å unngå å løfte et barn som nylig er hjerteoperert, for eksempel.

Både Dahl og Tovar er godt fornøyd med at det i år for første gang skal arrangeres et fordypningskurs for dem som ønsker å bli sykehusklovner, i regi av foreningen Sykehusklovnene (se faktaboks). Her kurser både skuespillere og helsepersonell i alt fra komikk til hygiene. En tilsvarende sykehusklovn-utdanning har lenge eksistert i Norge. Også i blant annet Nederland og Canada fins tilsvarende utdanninger.

Sykehusklovn-ordningen har eksistert ved Ullevål sykehus siden 2001, men det er først i år fordypningskurset arrangeres for første gang.

Spesialpedagog og leketerapeut Helena Rosengren var med på å ta imot den første sykehusklovnen.

– I starten var vi litt skeptiske, men det var vært en meget positivt utvikling. Det blir bare bedre og bedre, sier Rosengren.

Noen barn blir litt engstelige. Da holder klovnene seg enten på avstand, eller trekker seg helt tilbake. Flesteparten – barn, foresatte og ansatte – smiler likevel bredt når de to kommer vaggende.

Jeg har hatt barn som har bedt meg dra til helvete

Arturo Tovar (Coco), sykehusklovn

– Men jeg har hatt barn som har bedt meg dra til helvete, forteller Coco.

– Hvordan håndterte du det?

– Jeg lot som jeg søkte opp en billett på Norwegian til helvete.

Marsipan og Coco må også finne seg i å bli satt på plass. En liten jente forklarer med en streng tone hvordan de skal sykle sammen. Så sykler de i ring og i ring. Deretter får jenta gitartimer mens flere barn og foresatte følger spent med.

– Oi!, utbryter jenta da hun får en personlig hilsen fra de to: Et klovnekort med en gitartegning på. Til slutt må jenta forlate Marsipan og Coco, fordi klovnene må fortsette runden sin. Tilsynelatende småforvirra danser de to nedover trappen til neste avdeling for å se om det er noen andre barn de kan glede.