Underdogen bjeffet høyest

Kandidatene hadde kvesset klørne før ukens store rektorduell, og gikk hardt ut mot hverandres lederegenskaper.

Publisert Sist oppdatert

Allerede tidlig i tirsdagens debatt gikk rektor ved Universitetet i Oslo (UiO) Ole Petter Ottersen offensivt ut mot sin motkandidat, i et nesten fullsatt auditorium i Sophus Lies hus.

Jeg sover dårlig om natten av tanken på at Vederhus skal lede UiO.

Ole Petter Ottersen, rektor ved UiO

– Jeg sover dårlig om natten av tanken på at Vederhus skal lede UiO. Hver dag bruker jeg min erfaring fra forskning, undervisning og internasjonale kontakter i jobben. Jeg er bekymret for en 23-åring som rektor.

– Kutter i undervisning

Vederhus lot seg provosere av Ottersens utbrudd, og svarte med å beskylde det sittende rektoratet for mangel på gjennomføringsevne, svak bachelorutdanning, og stadige kutt i undervisningen.

– Det første som kuttes når universitetet skal spare penger er seminarunderviningen i bachelorgradene. Vi skal ikke bare ha forskning i internasjonal toppklasse, men også utdanning. Vi må ha et minstemål på hva en utdanning er, sa Vederhus, og hintet tydelig om at UiO satser for mye på forskning i forhold til utdanning.

Han mener professorene får bestemme for mye av innholdet i undervisningen, og framhever studentene som en viktig ressurs.

Kritisert for vedtak

Ottersen har vært i hardt vær for håndtering av den kontroversielle Internt handlingsrom-saken (se egen sak). Det utnyttet Vederhus til det fulle.

– Jeg ville stemt mot forslaget, og ville aldri stått inne for en slik prosess. Det er viktig at styret hører på hva fagforeningene mener, sa Vederhus under duellen.

Leder for Norsk Tjenestemannslag (NTL) ved UiO, Ellen Dalen, sa under debatten at samarbeidet mellom fagforeningen og rektor aldri har vært dårligere enn nå.

Flere av dem som fikk ordet under debatten reagerte også på hvordan rektoren hadde tvunget fram vedtaket.

Likestiller forskning og utdannelse

I debatten understreket Ottersen at utdanning kan kombineres med forskning.

– Det er sentralt å følge opp og synliggjøre forskningen på bachelornivå. De viktigste ferdighetene man skal få på bachelor er å reflektere og koble kunnskap på tvers av fag.

Ottersen mener han har langsiktige tanker om universitetet, og at det derfor må satses på forskning.

– Men vi likestiller forskning og utdanning. Vår strategi er å finne et best mulig samspill mellom de to.

Høy temperatur

Selv om Ottersen har en klar ledelse på meningsmålingene (se egen sak), var det Vederhus som fikk mest applaus og støtte fra salen. 23-åringen var offensiv i den opphetede debatten. Ottersen var mer tilbakelent.

I hovedsak var det studenter som hadde møtt opp – flere med plakater og t-skjorter med budskap om å stemme på Vederhus. Debatten ble ledet av politisk kommentator Aslak Bonde.

Powered by Labrador CMS