Kritisk: NSU leder Trond Enger frykter at bruk av internettbaserte virkemidler i kampen mot fusk kan være en fallitterklæring mot viktige mål i kvalitetsreformen.

Skal avsløre fuskerne

Flere hjemmeoppgaver og mindre vekt på skoleeksamen har satt større krav til sikkerhet når studenter skal evalueres og gis karakter. Nå vil UiO og andre læresteder teste ut et internettbasert søkerverktøy for å forsikre seg mot mulig fusk.

Publisert Sist oppdatert

Det nederlandske søkerprogrammet Euforus skal hjelpe lærestedene med å avsløre plagiering og feil bruk av kilder.

– Euforus er et verktøy som gjør det lettere å hindre gjenbruk og salg av tekster. Søkemotoren vil kunne sjekke en tekst opp mot det den finner på Internett, samt det som brukerne har lagt ut av innlevert og publisert materiale, sier rådgiver ved seksjon for studiekvalitet Oddveig Åsheim ved Universitetet i Bergen.

De har invitert en rekke universiteter og høgskoler til en demonstrasjon av Euforus den 27. oktober.

Åsheim presiserer at programmet foreløpig er på utprøvningsstadiet og at det er uklart hvor mye man eventuelt må betale for tjenesten.

Ingen løsning alene

Høgskolen i Volda har allerede opplevd at et mer innleveringsbasert undervisningsopplegg, er sårbart for misbruk av kilder.

– Vi fikk stor medieoppmerksomhet i vår etter uvanlig mange fuskesaker, det er trolig at dette hadde en sammenheng med de nye arbeidsformene ved høgskolen, sier rektor Gunnar Stave.

Han stiller seg åpen for bruk av elektroniske virkemidler, men presiserer at problemet også krever samarbeid mellom de enkelte universiteter og høgskoler.

– I dag er det opp til hver enkelt studieinstitusjon å tolke Universitets og høgskoleloven når det er uklarhet i bruken av kilder. Ettersom jeg har fått tilbakemelding om at flere andre også har opplevd en økning i slike saker, ser jeg det som viktig å etablere felles retningslinjer for håndtering problemet, sier han.

Undergraver kvalitetesreformen

– Det sier seg selv at det er vanskeligere å kontrollere at studenten ikke jukser når eksamen ikke foregår i et lukket rom, sier Toril Johansson, avdelingsdirektør ved studie- og forskningsavdelingen ved Universitetet i Oslo (UiO).

Ikke alle har like stor tro på at denne type virkemidler lett lar seg ledsage av målene i kvalitetsreformen. Leder i Norsk studentunion (NSU) Trond Enger presiserer at disse metodene er tid- og ressurskrevende, og dermed kan gå foran mange viktige mål som tettere oppfølging og veiledning av hver student.

– Jeg hadde heller sett at det ble brukt ressurser på kontinuerlig forskningsbasert undervisning, varierte oppgaver og tilstrekkelig veiledning i korrekt bruk av kilder, sier Enger.

Han synes heller ikke at de introduserte metodene viser studentene særlig flatterende tillit.

– Jeg stiller meg kritisk til å bli mistenkeliggjort på denne måten, det kan nærmest virke som at innlevert materiale regnes som fusk inntil det motsatte er bevist, sier Enger.

Intet tillitsbrudd

– Den grunnleggende ideen bak universitetet bygger på et tillitsforhold mellom den enkelte student og lærestedet. Av den grunn vil vi ikke introdusere denne type virkemidler uten å konferere med studentene, sier studiedirektør Johansson.

Hun avviser også at internettbaserte søkemotorer kan sette til side andre ambisjoner ved kvalitetesreformen.

– Dette har ingen sammenheng med de andre målsetningene. I den grad slike metoder vil tappe undervisningen for ressurser, vil det selvsagt ikke være aktuelt å ta dem i bruk. Vi er selvfølgelig like interessert som studentene i å nå de målene vi har satt oss, sier Johansson.

Powered by Labrador CMS