Trippelpurring halverer leietap i SiO
565 000 kroner tapte Studentboligene på utestående inkassokrav i fjor. Det er en halvering siden 2004.
– Med så mange leietakere må vi nok regne med noen hundre tusen i utestående inkasso, mener Tom Olstad, direktør i Studentboligene.
129 studenter betalte ikke husleien sin til Studentboligene i fjor. Til sammen sto de ansvarlig for at Studentboligene tapte 565 000 kroner. Dette er en halvering siden toppåret 2004, da Studentboligene opplevde å ha 1 300 000 kroner i utestående inkasso. I dag utgjør inkassokravene 0,2 prosent av Studentboligenes totale inntekter.
– Dette er altså et nokså lite tall, så disse tapte inntektene er ikke problematiske for oss. Men selvfølgelig er målsettingen å redusere tallet ytterligere. Om vi greier å komme under 500 000, hadde det vært veldig fint, sier Olstad.
Sender ekstra purrebrev
Etter det høye tapstallet i 2004, ble det iverksatt tiltak for å få ned antall inkassokrav. Depositumet på Studentboligene ble økt, og oppfølgningen av de som ikke betaler husleien ble også tettere.
– Vi sender faktisk ut et ekstra purrebrev hvor vi forklarer konsekvensene om leien ikke betales, forteller Olstad.
Ifølge inkassoloven er kreditorer forpliktet til å sende ut to purrebrev på ubetalte regninger, det siste med inkassokrav. Deretter skal kravet gå videre til namsmannen som sørger for utkasting. Men før dette skjer, sender Studentboligene ut et ekstra purrebrev hvor de forklarer studenten at denne risikerer å bli kastet ut.
– Da løser som regel det meste seg, sier Olstad.
Studenter er gode betalere
Thor A. Andersen, generalsekretær i Norske Inkassobyråers Forening mener at det ikke finnes noen fasitløsninger på hvordan utleier skal hindre store inkassokrav.
– Det er viktig at utleier har kontroll, og går inn i dialog med leietaker så raskt som mulig. Vi anbefaler at utleier som et minimum følger inkassoloven, hvor kreditor er forpliktet til å sende ut et inkassovarsel, sier han.
En tett oppfølgning er et effektivt virkemiddel for å hindre at inkassokravene vokser seg så store at de blir katastrofale for både leietaker og utleier, forteller Andersen.
Han mener studenter og unge folk generelt er gode betalere.
– Den tradisjonelle inkassokunden har lenge vært menn mellom 30 og 50 år. Først med mobil- og nettregninger har vi sett at unge også har fått betalingsproblemer, sier han.