GJENSPEILER STUDIEHVERDAGEN: Lina Johanne Strand og Thomas André Syvertsen mener studenter har større innflytelse over sin egen hverdag enn de selv tror.

Bare én av fem svarer på Studentspeilet

Universitetet i Oslos mest innflytelsesrike evalueringsrapport blir møtt med skuffende engasjement fra studentene. Studentparlamentets leder skylder på dårlig promotering.

Publisert Sist oppdatert

Studentspeilet:

  • Utviklet av Pedagogisk Institutts oppdagsgruppe (PFI) i 2004, og tatt i bruk for første gang i 2005.
  • En omfattende evaluering av UiO, som tar for seg studenter på hvert enkelt fakultet.
  • Studentparlamentet anser undersøkelsen for å være det mest pålitelige verktøyet de har til rådighet for å kjempe for en bedre studenthverdag.
  • Fristen for å gjennomføre undersøkelsen går ut søndag 22.april.

For andre gang gjennomføres Universitet i Oslo (UiO) sin mest omfattende studentevalueringsrapport, Studentspeilet. I 2005 endte oppslutningen på 22,4 prosent. Så langt i år ligger den på litt over 20. Leder i Studentparlamentet (SP), Lina Johanne Strand, er svært skuffet.

– Denne undersøkelsen er en veldig betydningsfull kilde for oss studentpolitikere. Studentspeilet har meget god gjennomslagskraft når det kommer til å endre studentenes hverdag. Oppslutningen kan tyde på at mange studenter ikke har kjennskap til dette, sier Strand, som også tror noe av årsaken kan ligge i at studenter møtes av alt for mange undersøkelser slik at Studentspeilet taper terreng.

Hun frykter undersøkelsen ikke vil bli tatt seriøst hvis ikke studentinteressen øker.

Studie- og forskningsansvarlig i SP, Thomas André Syvertsen, mener Studentspeilet lider av et promoteringsproblem.

– Jeg tror studentene hadde blitt mer motivert hvis de kunne se tydelige resultater av evalueringen. UiO og fagmiljøene må bli flinkere til å promotere resultatene som undersøkelsen gir. Slik kan studentene se hvilken innflytelse de selv har på læringsmiljøet.

Studiedirektør Monica Bakken forteller at svarprosenten på nettbaserte undersøkelser vanligvis pleier å ligge på 20 – 40 prosent, men innrømmer at oppslutningen helst skulle vært høyere.

– Men 22,4 prosent tilsvarer ca 5000 studenter, og det er jo et stort antall uansett, sier Bakken, som er enig i at evalueringstrettheten er et problem.

– Vi må bli mer kritiske til hva slags type undersøkelser vi skal «utsette» studentene for.

Ifølge Bakken jobbes det kontinuerlig for å øke engasjementet rundt Studentspeilet.

– Studieavdelingen har allerede sendt ut e-post til fakultetene for å informere forelesere og seminarledere. Slik kan også de bidra til å øke svarprosenten, siden de har nærere tilknytning til studentene, sier hun.

Powered by Labrador CMS